Iberdrola i Telefónica són les empreses de l'Ibex 35 més transparents a l'hora d'informar sobre la seva responsabilitat fiscal, segons l'informe «Contribució i transparència 2017», elaborat per la Fundació Compromís i Transparència, que destaca la millora de la transparència sobre la informació fiscal de les empreses de l'índex amb la incorporació de Bankia i Mediaset al grup de «transparents». En termes generals, l'informe destaca que les empreses espanyoles pertanyents a l'Ibex-35 han millorat «lleugerament» el seu nivell de transparència a l'hora d'informar sobre la seva responsabilitat fiscal, incrementant-se el nombre d'empreses transparents de cinc a set.

Aquest grup d'empreses el lideren Iberdrola i Telefónica amb 21 punts, seguides de Mediaset i Repsol amb 19 punts, i, en tercer lloc, Bankia, BBVA i Endesa amb 18 punts. A continuació, 15 empreses de l'Ibex 35 se situarien entre les anomenades «translúcides» i 13 entre les «opaques». Així mateix, l'informe apunta que 23 empreses de l'Ibex 35 no faciliten cap informació detallada ni posicionament sobre la seva presència a paradisos fiscals i centres financers off-shore, així com que 15 no informen sobre les polítiques i procediments establerts per lluitar contra el blanqueig de capitals en la seva esfera d'activitat.

Per la seva banda, el 54% no informa o ho fa parcialment sobre els impostos pagats amb detall país per país i només quatre incorporen les qüestions relacionades amb els litigis fiscals en algun document com els informes de sostenibilitat o de responsabilitat social. A més, onze empreses informen amb una mica de detall sobre aquesta qüestió, però només en els comptes auditats.

En aquesta edició es tornen a examinar 35 multinacionals estrangeres que realitzen una important contribució a Espanya, tenint en compte la seva política i estratègia fiscal, la contractació de mà d'obra del país, les compres a proveïdors o subministradors nacionals, la inversió local i els impostos pagats al territori.

Els resultats de la mostra de les 35 grans empreses estrangeres analitzades són «molt negatius», ja que Heineken i Leroy Merlin són les úniques que han entès que la seva presència a Espanya els obliga a retre comptes sobre com estan contribuint a generar ocupació, desenvolupar proveïdors locals, invertir i pagar impostos.

L'informe, que inclou en la seva anàlisi companyies com Amazon, Carrefour, Nestlé, ING, Novartis, L'Orèal, Deutsche Bank, Ikea, Apple, Google, Cemex, Coca-Cola o Volkswagen, estableix que és «sorprenent» que les empreses estrangeres radicades a Espanya no informin amb detall sobre la riquesa generada i distribuïda gràcies a la seva activitat.

Per altra banda, l'informe destaca que l'actiu paper de les Big Four (Deloitte, E & I, KPMG i PwC) en la construcció i disseny dels models de planificació fiscal agressiva que han disminuït la càrrega impositiva de les multinacionals, al costat dels grans despatxos d'advocats, sense oblidar els gestors i assessors de les grans fortunes, estava sent motiu d'«enorme preocupació».

No obstant això, afegeix que a partir d'ara els serà més difícil silenciar les seves activitats amb l'excusa de protegir la confidencialitat dels seus clients i justificar les mateixes recolzats en el principi que «està permès el que no està prohibit per la llei».

La manera en què opera la indústria d'assessoria off-shore (com es va evidenciar en els Panama i Paradise Papers) aconsellava que les mesures espanyoles apuntessin, «no només als promotors, sinó també als assessors locals i a la resta de proveïdors de serveis que tenen un paper clau en la cadena de subministrament global d'aquest tipus de mecanismes», va destacar el responsable de la unitat sobre planificació fiscal agressiva de l'OCDE, John Peterson.