La patronal de les grans distribucions, Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución (Anged), considera que l'actual marc legal suposa un «embolic» inassumible per a la competitivitat de les botigues i adverteix que si es manté penalitzarà extraordinàriament els establiments físics i, sobretot, l'ocupació.

En la situació actual de transformació cap a una societat digital no té sentit mantenir una legislació del segle passat que penalitza unes empreses que generen riquesa i ocupació enfront d'unes altres, com Amazon o Alibaba, que només operen per internet, ha dit en una entrevista el director general d'Anged, Javier Millán-Astray.

Les empreses d'Anged, com El Corte Inglés, Ikea, Carrefour o Alcampo, «no vol cap tipus de proteccionisme» enfront d'aquest tipus de companyies, sinó gaudir de la mateixa llibertat per poder competir en igualtat de condicions en aspectes com els horaris de venda, l'obertura d'establiment o pagar els mateixos impostos. «Són dies en els quals quan s'obre hi ha molta venda», segons Millán-Astray, que ha subratllat que a ningú li semblaria lògic que els operadors d'internet no poguessin vendre durant dos mesos a l'any i ha recordat que la regulació d'horaris, que es va fer en els anys 90, no ha servit per protegir el petit comerç, perquè ha seguit perdent pes. A més, les grans superfícies han de fer front a un sens fi de traves administratives per obrir un establiment, mentre que companyies de menor grandària o les firmes que operen per internet ho tenen molt més fàcil.

D'altra banda, els operadors d'internet poden radicar les seves seus allà on més beneficis fiscals poden obtenir, com per exemple Luxemburg o Irlanda, on l'impost de societats és fins a quatre vegades menor que en altres països europeus, com Espanya.

Per això, ha considerat que cal replantejar-se l'estratègia i avançar cap a la unificació, cosa que hauria de fer-se a nivell global, perquè en cas contrari es genera «una discriminació en la competència per motius fiscals molt clara».

Malgrat aquestes dificultats, les empreses d'Anged «saben què han de fer» per subsistir. Per això, en els últims anys han destinat grans inversions a la seva digitalització per arribar al que ara demanda el mercat, la omnicanalitat, que un consumidor pugui comprar indistintament un producte a internet o en una botiga física, ha apuntat. No obstant això, en uns anys el que importarà és ser o estar en una plataforma digital, que és molt més que una simple botiga a internet i que, en la seva opinió, es convertirà en el primer accés al client pels serveis que presta, tant als comerciants com als usuaris, i els milers de milions de dades que maneja.

Per a una companyia europea, tenir una plataforma digital pròpia és quelcom difícil de fer en solitari per les reduïdes dimensions dels mercats locals. Per això, ha recolzat la iniciativa llançada pel president d'El Corte Inglés, Dimas Gimeno, d'impulsar la creació d'una plataforma europea que pugui competir de tu a tu amb Amazon (Estats Units) o Alibaba (Xina). «No sé els tancaments que hi haurà però si es manté el marc legal, es penalitzarà la competitivitat de la botiga física», va reiterat Millán-Astray.