Olives esferificades preparades per consumir a casa, ou amb closca cuit a baixa temperatura o el primer torró liofilitzat del món. Són algunes de les innovacions que s'exposen al Saló Internacional d'Alimentació i Begudes, Alimentaria, que va donar ahir el tret de sortida. La majoria de les novetats -més de 300- estan exposades a l'exposició Innoval, dins l'espai The Alimentaria Hub.

Les principals innovacions se centren en gammes de productes més sans que redueixen significativament la quantitat de sucre, sal i greix. Entre ells, snacks vegans, carnis deshidratats per picar o batuts de cacau sense llet. Una altra tendència són els aliments pràctics i basats en la sofisticació. A tall d'exemple, l'oliva esfèrica comercialitzada per Caviaroli, que es basa en la creació del Bulli.

«Permet tenir una experiència de restaurant d'estrella Michelin, portat a casa», va explicar el seu director general, Ramon Ramon. «És un producte que es feia a elBulli en el seu moment: Suc d'olives de taula liquades i posades en una membrana de gelatina com és l'esferificació, que s'ha fet tan reconeguda a tants restaurants del món».

Un altre producte propi de l'alta cuina, que es vol apropar al «restaurador mig» i al «consumidor final», és l'ou amb closca cuit a baixa temperatura. «Aparentment és com un ou de gallina normal i corrent però està cuit a l'interior», va descriure el director comercial de Granja Campomayor, Rodrigo García.

Quan es trenca la closca de l'ou, després de bullir-lo, queda «homogeni» i llest per consumir amb la «gemma completament líquida i la clara melosa».La innovació està principalment orientada al món de la restauració.

El torró liofilitzat també utilitza una tècnica complexa aplicada per primer cop al torró. «El liofilitzat és com congelar el torró. Un cop congelat se seca perquè no perdi vitamines ni nutrients», va explicar el representant de la marca Hijos de Manuel Picó, Felipe Cortés.

La tècnica és comparable a la que fan servir amb el menjar «dels astronautes de la NASA».El resultat del procés és una pols envasada, que no caduca, i barrejada amb aigua o llet es pren com a batut.

La marca El Almendro presenta una altra novetat relacionada amb el torró. Es tracta d'un snack lleuger d'ametlla sense gluten que pretén «arribar a molts consumidors durant tot l'any», segons el director general d'estratègia i màrqueting de Delaviuda, Francisco Rodríguez. Està envasat en pots i presentat en forma de petits cubs però també com a barreta energètica.

Productes vegans i saludables

Una de les tendències de les innovacions és fer productes més sans mantenint el bon sabor i una presentació atractiva. Entre les més de 300 innovacions hi ha snacks vegans de superaliments fets de les escorces de les llenties amb cúrcuma i xips de cigrons ecològics de Biogran. Una orxata en pols 'bio' de Fartons Polo que s'obté a partir de la deshidratació d'orxata de xufes ecològiques o els carnis també deshidratats per picar i amanir baixos en greix com els de Beef Jerkys.

Amb l'objectiu d'apropar la innovació als visitants, en aquesta edició els congressistes poden provar algunes de les novetats que s'exposen al saló a través de consignes intel·ligents (Kuvut-box). Poden seleccionar dos productes d'entre una selecció d'una vintena d'innovacions.

Les croquetes de gintònic de Gedesco-Maheso, l'entrepà de calamars precuinat que va envasat individualment i s'escalfa al forn de Pescanova, el confeti de pernil i xoriço de la firma Martínez Somalo o la pizza de Kit Kat de Nestlé i Telepizza també criden l'atenció a l'espai Innoval. En el camp de les begudes destaca la ginebra sense alcohol Ginsin d'Industrias Espadafor.