L'oferta de places de cicles formatius de grau mitjà a Catalunya està encara molt lluny del nivell de la Unió Europea. L'increment de la ràtio de Formació Professional necessari perquè l'educació catalana assoleixi la mitjana dels països europeus és de 18.416 noves places. La desproporció amb els països més desenvolupats és encara més elevada. Per aconseguir-los farien falta 43.422 places més.

Una oferta que hauria de posar-se a la disposició de l'alumnat a curt termini per acabar amb la dificultat dels joves a l'hora de trobar una ocupació.

La dada figura en un document elaborat pel Cercle d'Empresaris sota el títol «Joves il·lusionats amb el seu futur», presentat fa uns dies a Madrid en col·laboració amb la Cambra de Comerç.

El document posa de manifest que l'abandonament escolar primerenc, una ineficient orientació professional i la desconnexió entre el sistema educatiu i el teixit empresarial són les causes principals de l'elevada desocupació juvenil que existeix a Espanya, que en l'actualitat duplica la mitjana de la UE.

En concret, un 35% dels espanyols entre 25 i 34 anys va abandonar els seus estudis després de finalitzar l'Educació Secundària Obligatòria (fins als 16 anys) enfront del 15% a la UE en la mitjana dels 22 països. Només el 24% dels joves espanyols cursa Formació Professional (FP), enfront d'un 34% a la UE. En contrast, Espanya presenta un nivell d'universitaris similar al de països com Alemanya i França.

Addicionalment, afegeix l'informe, en el cas de l'FP dual, Espanya, i també Catalunya, es caracteritza per la seva escassa penetració, un 3% del total de matriculats a FP enfront del 60% a Alemanya, si bé és important assenyalar que des de 2009 la matriculació en els diferents cicles formatius d'FP ha crescut un 71,6%, fins a assolir prop de 800.000 estudiants.

I, des de 2012, els joves que estudien FP dual s'han incrementat en un 457% (de 4.292 a 23.919), igual que ha augmentat el nombre d'instituts (de 173 a 894) i d'empreses (de 517 a 9.916) implicades en aquest cicle formatiu. Les xifres també han crescut a Catalunya.

Els empresaris asseguren que és necessari dissenyar un nou model educatiu i una major orientació i col·laboració de l'àmbit institucional i educatiu amb l'empresarial. La seva consecució permetria reduir la desocupació juvenil, retenir i atreure el talent i impulsar la competitivitat de l'economia espanyola i la il·lusió dels joves pel seu futur.

Es busquen «tècnics»

A Espanya, el 64,3% de la creació d'ocupació fins a 2025 es concentrarà en la categoria de «tècnics i professionals», la més relacionada amb l'FP. Per això, el Cercle d'Empresaris també ofereix una sèrie de recomanacions a tots els actors implicats inspirades en els països europeus.

Entre elles figura la necessitat d'equiparar l'oferta educativa d'FP a la mitjana europea, la qual cosa requeriria la creació de 150.000 noves places, 18.416 d'elles a Catalunya. I, en cas d'establir com a objectiu ambiciós aconseguir la mitjana dels països de referència en aquesta qüestió, liderats per Àustria, Països Baixos i Suïssa, la xifra ascendiria a 350.000 noves places, 43.422 d'elles a Catalunya.

A més, els empresaris també adverteixen de la necessitat de la revisió dels continguts educatius de manera que s'involucri en major mesura el món empresarial. Apunten també a la necessitat de reforçar l'orientació professional durant l'Educació Secundària Obligatòria i la urgència d'impulsar l'FP dual en el teixit empresarial.

Els països de referència han posat mesures per tallar l'abandonament escolar. Una d'elles és l'augment de l'escolarització obligatòria més enllà dels 16 anys. Al seu torn, a Espanya són molt pocs els que combinen treball i estudis, un 0,4% enfront del 40,2% a Alemanya i del 16,2% de mitjana a la UE. També es dona el cas que treballen durant les vacances escolars. Una relació més fluida entre els centres educatius i el teixit empresarial permetria una major experiència laboral, diu la patronal.