Espanya va registrar una taxa de creixement en volum de vendes d'articles de luxe durant l'últim any fiscal del 6,2%, la més gran del món, seguida de França, del 5,8%, tot i la caiguda global experimentada pels gegants del luxe, que han comptat amb un creixement de l'1%, 5,8 punts percentuals menys que l'any anterior, segons les dades aportades per la cinquena edició de l'informe anual Global Powers of Luxury Goods 2018 elaborat per Deloitte. A l'edició anterior de l'informe, Espanya va ser el segon país en creixement per quart any consecutiu, amb un increment en les vendes del 9,7%, per sobre fins i tot de la mitjana mundial, i només era superada per França, que comptava amb un creixement del 14,9%.

El soci responsable de la indústria de béns de consum i distribució de Deloitte, Fernando Pasamón, va assenyalar que el mercat del luxe repunta després de períodes d'incertesa econòmica i la crisi geopolítica de 2016, acostant-se a una xifra de vendes anuals d'un bilió de dòlars a finals de 2017. A més, va afegir que, a diferència d'altres indústries, el creixement en la indústria dels productes de luxe es preveu «constant».

Segons Deloitte, les cent majors companyies de luxe a nivell mundial han assolit en total una facturació mitjana conjunta de 2.200 milions de dòlars. Les firmes franceses registren majors ingressos mitjans, mentre que Itàlia torna a liderar el rànquing de països amb major nombre de companyies entre les 100 majors firmes del sector del luxe, amb 24 empreses, dos menys que en l'edició anterior de l'informe.

Les companyies espanyoles, comparades amb les d'altres països estudiats, són les més petites, amb una mitjana anual de vendes de productes de luxe de 741 milions de dòlars. Un any més, la firma de perfumeria Puig, la joieria Tous, la Societat Tèxtil Lonia (Purificación García i Carolina Herrera) i la marca de rellotges Festina Lotus tornen a entrar al «top 100» elaborat per Deloitte.

En àmbit mundial, el rànquing global torna a estar encapçalat pel líder d'aquest sector, el francès LVMH Möet Hennessy-Louis Vuitton, amb una facturació de 41.593 milions de dòlars en l'exercici anterior, dels quals 23.447 corresponen a articles de luxe. Per darrere hi ha The Estée Lauder Companies, que puja a la segona posició des del tercer lloc, avançant Compagnie Financière Richemont, ara en tercer lloc.

No hi ha grans canvis a la resta de companyies del Top Ten, completat per les firmes Luxottica Group i Kering, que tornen a ocupar el quart i cinquè lloc respectivament; L'Oreal Luxe, que escala una posició i se situa en sisè lloc; The Swatch Group, setena en el rànquing, Ralph Lauren Corporation, que manté el vuitè lloc; PVH Corporation, en novena posició; i, en darrer lloc, Chow Tai Fook Jewellery Group, que torna a baixar per tercer any consecutiu.

Posant el focus en el tipus de producte, l'informe elaborat per Deloitte assenyala que el segment format per les fragàncies i cosmètics va tenir la millor evolució, registrant el major augment de les vendes, amb un creixement del 7,6% en el seu últim exercici. La seva mitjana anual de vendes va superar els 3.000 milions durant l'any fiscal anterior i vuit de les onze empreses d'aquest segment van aconseguir vendes superiors als 1.000 milions de dòlars.

Les companyies dedicades a la venda de calçat i roba de luxe van reduir les seves vendes un 0,2%, d'acord amb els resultats divulgats. Tant les xifres de creixement de vendes com els marges de beneficis cauen per segon any consecutiu. Les tres principals companyies d'aquest segment, Ralph Lauren, PVH Corp i Hugo Boss van representar gairebé el 40% de les vendes durant el passat any fiscal.

Bon moment dels complements

Per altra banda, les bosses i complements conformen el segon segment amb un major increment de vendes, del 3,4%. Les nou companyies que integren aquest subsector estan dominades per les tres més grans: Luxottica Group, Safilo Group i Kate Spade. De manera conjunta, representen el 82,3% de les vendes. A més, les firmes de joieria i rellotges de luxe han registrat la taxa de creixement de vendes més baixa, perdent un 4%.