La incògnita electoral de quants diners es gasten

Menys despesa, però sense detallar dades per territori

19.06.2016 | 08:56

Malgrat que els partits no es van posar d'acord per reduir la despesa electoral, la majoria han disminuït la inversió en la campanya del 26-J respecte al 20-D. Ara bé, com que la part important de la despesa -que correspon a la cartelleria i al 'mailing'- es controla des de Barcelona, les formacions no tenen dades per territori de la quantitat total de la campanya

Costa de creure, però els partits tenen una dificultat (generalitzada) per facilitar dades per territori de la despesa de la campanya electoral. Sembla que el funcionament centralitzat des de Barcelona -on es controla i es gestiona el pressupost que correspon a la cartelleria i al mailing- impossibilita concretar quants diners es gasten les diferents formacions a les comarques gironines. Alguns partits detallen la despesa dels actes organitzats -des del territori- a la demarcació de Girona, malgrat que no tenen dades de la quantitat total que suposa la campanya del 26-J (ja que falta incloure els cartells i les cartes als domicilis, que són la part més important de la despesa electoral).

Fa un mes, les formacions no es van posar d'acord -en l'àmbit de l'Estat- per reduir la inversió electoral. Ara bé, la majoria dels partits manifesten que han retallat el pressupost en la campanya del 26-J (respecte al 20-D). Convergència explica que la despesa del 26-J és un 30% inferior a la del 20-D. En aquesta campanya, CDC preveu gastar 1,6 milions d'euros al conjunt de Catalunya: 760.000 euros són de despesa electoral i 850.000 euros de tramesa censal (les cartes enviades als domicilis). Pel que fa a Girona, Convergència destaca que el pressupost pel desplaçament dels candidats gironins en els 15 dies de campanya al territori és d'uns 1.500 euros. El partit remarca que els participants en els actes assumeixen pagaments, com per exemple els àpats.

El pressupost d'ERC en aquesta campanya del 26-J és de 700.000 euros arreu de Catalunya, que és similar a la despesa del 20-D. La formació subratlla que això és el 25% del límit de la despesa que marca la llei (perquè podria gastar fins a 2,8 milions d'euros). El límit es fixa en funció del nombre de circumscripcions on es presenta cada partit. En el cas d'En Comú Podem, en la campanya del 26-J preveu dedicar 730.000 euros al conjunt de Catalunya (el mateix que el 20-D): 230.000 euros són dels actes organitzats arreu del territori i 500.000 euros del mailing. Des de Girona, En Comú Podem apunta que calcula reduir a gairebé la meitat la despesa dels actes organitzats a les comarques gironines en els 15 dies de campanya, passant de 4.500 euros (el 20-D) a un pressupost màxim de 2.500 euros (el 26-J).

Pel que fa al PSC, en aquesta campanya preveu gastar un 30% menys. Fa mig any, la despesa del partit va ser 1,7 milions d'euros al conjunt de Catalunya. Pel que fa a Girona, el pressupost del PSC pels actes organitzats a la demarcació en els 15 dies de campanya baixa de 6.000 euros (el 20-D) fins a 4.000 euros (el 26-J). La formació concreta que aquesta despesa de 4.000 euros és pel desplaçament del cap de llista i pel material dels actes centrals. També destaca que les agrupacions locals del PSC assumeixen el cost dels actes que organitzen.

En el cas de Ciutadans, en la campanya del 26-J preveu dedicar uns 3 milions d'euros al conjunt de l'Estat espanyol (uns 800.000 euros menys que el 20-D). Des de Girona, el partit calcula poder retallar la despesa dels actes organitzats a la demarcació, passant de 9.000 euros (el 20-D) a un pressupost de 5.000 euros (el 26-J). Pel que fa al PP, el pressupost en la campanya del 26-J és de 8,4 milions d'euros arreu de l'Estat (un 30% menys que el 20-D). El partit remarca que la disminució més important en la despesa és l'eliminació de la propaganda exterior estàtica, com per exemple les tanques publicitàries, les banderoles i les pancartes.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema