S'han posat a la venda els primers exemplars de Bye Bike, un ciclomotor fabricat i dissenyat al Pla de l'Estany amb una clara vocació exportadora. L'empresa Tecnigas PARTS S.L. amb 20 anys d'experiència en la fabricació de peces de motos ha apostat per un nou producte inspirat en els ciclomotors de fa quaranta anys i incorporant la tecnologia moderna. Es fabrica a les instal·lacions de Crespià i la previsió és produir 2.000 unitats el 2015 i arribar a superar els 2 MEUR de facturació. "Volem anar a poc a poc; començarem a l'estat espanyol i a mercats com Noruega, Suècia, Anglaterra i Eslovènia per després vendre a països més grans", explica el gerent, Carles Bracons. Es crearan 10 llocs de treball.

La marca Bye Bike del grup Tecnigas Parts S.L. de Crespià és una nova gamma de motocicletes que té dos models -la One (monoplaça) i la One+ (de dues places)-. Es va presentar per primer cop en públic al Saló de la Motocicleta de Milà el 2013 i aquesta tardor s'han començat a comercialitzar les primeres unitats després de dos anys de treball en el disseny i la fabricació. La idea era aprofitar les instal·lacions que l'empresa té a Crespià en uns terrenys que fan 6.000 metres quadrats i el personal i el coneixement dels 20 anys d'experiència en el sector de components per a motos. En total, ha calgut una inversió d'1,2 milios d'euros amb I+D a banda dels costos interns.

El gerent de l'empresa, Carles Bracons, explica que la Bye Bike s'inspira en els ciclomotors de fa 40 anys amb l'avantatge que incorpora les últimes tecnologies. Així, compta tècniques orientades a reduir el consum i les emissions -es converteixen en els primers ciclomotors amb motor de 50 cc i dos temps a superar la normativa europea d'emissions Euro 3-. Segons l'empresa, destaca per la seva "facilitat d'ús, lleugeresa, maniobrabilitat i senzillesa" que fan que sigui apta per a un públic molt més ampli que les motos Scooters. Des de persones grans que necessiten un transport estable, passant per repartidors, persones que volen anar per carreteres urbanes o sense asfaltar o fins i tot per al lloguer de motos a la costa.

Bracons també destaca que té menys cost de manteniment perquè és més fàcil de desmuntar i de reparar. "No hi ha plàstic; si s'ha canviar una peça, el motor està tot a la vista mentre que amb una Scooter ho has de desmuntar tot", assenyala. El cost aproximat és d'uns 1.500 euros per unitat.

Una implantació progressiva amb 2.000 unitats el 2015

En el que queda d'any es preveu la venda d'unes 500 unitats a països com Suïssa, Anglaterra i Noguera amb la mirada posada el 2015 com a tret de sortida. L'estratègia que s'ha marcat Tecnigas Parts és la de començar de forma progressiva en aquells mercats més pròxims. Això vol dir començar per l'estat espanyol i entrar a països com ara Suïssa, Anglaterra, Noruega i Eslovència, entre d'altres. La previsió és començar a fabricar 2.000 unitats el 2015 -a raó de 40 per setmana- amb una facturació de 2,5 milions d'euros. Després es fixaran l'entrada a altres països amb una major demanda, com ara Holanda.

L'empresa preveu començar exportant el 90% de les motos. Segons Bracons, "per ser una empresa petita, comparada amb multinacionals com Honda, ens permet tenir una agilitat que ells no tenen i fer-ho de forma més fraccionada".

Tot i que la voluntat era aprofitar al màxim l'estructura que ja té l'empresa, la previsió és crear 10 nous llocs de treball a la planta de muntatge. La moto es fabricarà a Crespià amb l'ajut de tallers externs a menys de 150 quilòmetres. Només alguns components provindran de l'estranger.

L'empresa i la idea de crear la nova gamma

Tecnigas PARTS SL és una empresa líder en el sector de la motocicleta. En els seus orígens se centrava específicament en la fabricació de sistemes d'escapament per a motors de dos temps petita cilindrada però, amb el pas dels anys, també es va convertir en especialista del disseny i producció de xassís i altres components. Amb una important expansió a nivell internacional (va guanyar el Premi a la Internacionalització de l'Economia Catalana l'any 2002) i gràcies a una extensa xarxa de distribuïdors, Tecnigas va detectar una demanda de vehicles amb les característiques de les BYE BIKE en mercats centreeuropeus que actualment no estava satisfeta per cap altre fabricant.

Aprofitant els coneixements adquirits durant més de vint anys en el sector de la motocicleta i col·laborant amb històrics proveïdors locals de Girona, que al seu dia van ser importants aliats de reconeguts fabricants, es va decidir fabricar íntegrament aquest nou vehicle.