El sector de la restauració a Catalunya va créixer el 2017, quan un 27,1% dels catalans van augmentar la despesa en menjar fora de casa, mentre que un 60% la va mantenir. De mitjana els catalans mengen fora 3,5 cops per setmana i valoren molt positivament l'oferta de restauració al país. Aquestes són xifres de l' Estudi de la Restauració a Catalunya. Hàbits de comportament i tendències, que analitza les preferències dels consumidors.

A l'estudi s'observa que els principals àpats que la població catalana fa fora de casa són el sopar del cap de setmana i l'esmorzar entre setmana, com també que el tiquet mitjà més elevat és en el sopar de cap de setmana. L'estudi constata que la generació mil·lennista s'ha convertit en un actiu important per al sector i que són els qui més diners gasten en el sopar del cap de setmana, amb 22,1 ? de mitjana.

L'esmorzar

Un 55% dels catalans esmorza fora entre setmana. Pel que fa al motius, és un moment de consum no social, principalment un 29% ho fa per raons laborals, tot i que un 27% aprofita per reunir-se amb els amics, i un 26,2% fa aquest consum per motius pràctics («no tinc temps de fer-me l'esmorzar»). En relació a les franges d'edat, els de la generació X són els qui esmorzen més fora de casa en dies feiners, per raons laborals (32,6%); seguit dels boomers que ho fan per motius socials. La generació millennial (15,3%) és la que menys opta per aquest moment de consum i ho fa per raons pràctiques.

Els bars, cafeteries tradicionals i fleques són la primera opció (74,9%); seguit a distància pels bars, cafeteries i restaurants moderns (34,9%). Els fast-food és escollit només pel 14,1% dels enquestats. El tiquet mitjà és de 3,46 ?, una despesa que és homogènia entre els diferents segments d'edat.

Pel que fa als caps de setmana, un 19,6% de la població esmorza fora de casa i principalment ho fa per motius socials o perquè simplement els hi agrada: a un 38,2% li agrada esmorzar fora, el 34,1% aprofita per esmorzar amb els amics, i un 30% esmorza amb la parella. Per segments d'edat, els boomers són els qui més esmorzen fora de casa el cap de setmana, seguit dels mil·lenistes. La generació X és el tram que menys surt a esmorzar en festiu. Les cafeteries, bars tradicionals i fleques són els locals més escollits. El tiquet mig s'enfila als 6,9 ?, el doble que entre setmana.

El dinar

Pel que fa al segon àpat analitzat, el dinar, la manca de temps (34,8%) i els esdeveniments laborals (25,4%) són les principals raons per les quals la meitat dels catalans (49,7%) dina fora entre setmana, tot i que el 25,9% també ho fa perquè li agrada. La tipologia de servei utilitzat es reparteix així: de 10 àpats, els catalans dinen 3,73 cops a un establiment, 1,34 cops utilitzen el take away, i 0,9 vegades opten pel delivery. La resta (4,2), dina a casa o bé s'emporta el menjar al lloc de treball. Sense desbancar a l'establiment de restauració, el delivery i el take away tenen més èxit entre els millennials. De de cada 10 àpats, 2,6 dinen en establiment, 1,27 cops usen el delivery i 2 el take away).

Pel que fa a l'oferta culinària, l'establiment més utilitzat és el bar restaurant tradicional (68,3%), el fast-food (45,2%), el restaurant artesà (43,3%), el de tapes (40%) i l'italià (30,6%). El tiquet mig dels dinars en dies feiners és de 11,5 ?: 11,1 ? en el delivery, 9,6 ? en el take away, i 13,7 ? en establiment.

El caps de setmana el 41,7% dina a fora. A diferència dels laborables, els dies festius la principal motivació és el plaer (33,2% «m'agrada menjar fora»), seguida de les relacions socials (dinar amb la família -31,8%-, parella -28,4%-, i amics -24,1%-). Per oferta culinària, el bar-restaurant és la principal opció els caps de setmana (59,4%), tot i que en menor mesura que els feiners. El tiquet mig és de 14,5 ?.

El sopar

L'estudi indica que el sopar fora entre setmana és l'hàbit menys freqüent entre els consumidors. Només un 17,3% sopa fora entre setmana, i en un 27,6% ho fa per comoditat («no em ve de gust cuinar»), un 26,6% busca una alternativa al menjar de casa, i el 21,1% aprofita per sopar amb família. Pel que fa al tipus de servei: 3 cops de cada 10 opten per anar a un establiment, 1 de cada 10 escull l'opció delivery, i només el 0,9 cops s'utilitza el take away. Sopar a casa o fet a casa és l'elecció de 5 cops sobre 10. Per edats, els millennials són els que més sopen fora en dies feiners, ho fan sobretot per evitar cuinar (33,4%) i trien el fast-food. El tiquet mig és de 15,8 ?.

Pel que fa el sopar del cap de setmana, un 57,1% dels enquestats acostuma a menjar fora. Un 38,9% ho fa amb la parella, un 35,6% gaudeix fent l'àpat fora de casa, i un 35,2% sopa amb amics. En aquest moment de consum, 4,9 cops de cada 10 es prefereix anar a un establiment un 1,1 cops s'opta pel delivery, i 0,8 de cada 10 es tria el take away.

Per franges d'edat, la generació X és el segment que més sopa fora els caps de setmana, motivada pel gust de sortir a menjar fora (43,1%), i com a preferència escull fast-food. Pel que fa a preferències d'oferta culinària escullen el bar de tapes (57,2%); seguit del fast-food (56,4%); i el bar restaurant tradicional (55%). El tiquet mitjà és de 15 ?, tot i que s'aprecien divergències segons tipus de servei: el del take away és d'11,8 ?, a domicili 12,1 ?, i en establiment 21 ?, la despesa més elevada.