16 de abril de 2018
16.04.2018

Menjar sa i equilibrat en un únic plat

La Fundació Alimentació Saludable i SEDCA promouen l'alimentació saludable

16.04.2018 | 10:46
La iniciativa «El meu plat equilibrat» proposa menjar més verdures, hortalisses i fruita.

La Fundació Alimentació Saludable i la Societat Espanyola de Dietètica i Nutrició (SEDCA), en col·laboració amb Calvo, han posat en marxa la iniciativa «El meu plat equilibrat», un model que proposa que hi hagi abundància de verdures, hortalisses, fruita i ingredients del mar en un plat únic.

«El plat únic està triomfant perquè una sola imatge explica molt bé les necessitats nutritives, es tracta d'un interessant mecanisme didàctic», va declarar el president del comitè científic de la SEDA i de la Fundació Alimentació Saludable, Jesús Román.

A més, aquest model, també conegut com a plat únic saludable, és «vàlid per a un mateix, per alimentar-se sa i de forma individual, com per transmetre-ho a pacients d'una consulta, a nens, a persones de qualsevol edat», és a dir, « per a tothom», segons va assenyalar la nutricionista Andrea Calderón durant la roda de premsa del passat dijous per presentar el projecte.

En concret, els experts han creat un conjunt de propostes gastronòmiques en què prevalen els aliments vegetals, tant cuits com crus, i aquells que provenen del mar. Així, la forma del plat es divideix en tres seccions. En una es troben les verdures i hortalisses. En una altra hi ha els aliments proteics com la carn, peix, ous o llegums, i els lactis, fruits secs i aliments com el tofu són també fonts de proteïnes i poden comptabilitzar-se com a tals. Finalment, l'espai restant es pot compondre d'hidrats de carboni, en els quals s'inclou l'arròs, pasta integral, patates, moniatos, cereals complets o llavors.

Pel que fa a la beguda, tant la nutricionista com el president recomanen utilitzar aigua. Per postres, aconsellen una peça de fruita, així com algun producte lacti, el qual es pot menjar en un altre moment del dia.

«No tinc temps»


Román va advertir que «la falta de temps per cuinar i el menjar ràpid han suplantat els hàbits de vida de la dieta mediterrània», així com que cada vegada els espanyols consumeixen «menys productes d'origen vegetal, especialment fruites i verdura». A això se li suma el baix consum del peix perquè és car i requereix força temps per preparar-lo, ja que «s'està deixant de banda el peix blau, per exemple, i està triomfant el plat preparat o el menjar ràpid», va especificar.

No obstant això, entre els tipus de raons per les quals no s'acaba cuinant i fent servir menjars ràpids o precuinats, se sumen «no tinc temps, arribo tard, arribo cansat, o no sé què cuinar», o «vull perdre pes jo i no sé què cuinar als meus fills», va explicar Calderón. Tot això, va esmentar la nutricionista, es pot resumir en una falta de planificació i de temps; un fet que desemboca a «dedicar menys temps a l'alimentació i a una compra saludable».

Segons va afegir el professor Román, la població espanyola pateix greus problemes de sobrepès, amb els problemes conseqüents; així, l'«epidèmia de l'obesitat es diu així perquè sembla que s'encomana i té un creixement molt ràpid, a causa l'efecte còpia d'hàbits inadequats. Engloba no només una mala alimentació, sinó també la manca d'exercici físic, entre altres factors. La pitjor conseqüència és l'increment de les malalties cròniques, i en general, la disminució de la qualitat de vida».

Actualment, les piràmides de l'alimentació s'estan deixant de banda per poc eficaces a l'hora de recomanar a la població dietes saludables, segons Román. «Hi ha hagut diferents recursos gràfics, com les esmentades piràmides, que són ajudes didàctiques perquè la gent sàpiga què ha de menjar. A Espanya es va utilitzar des del 1957 la famosa roda dels aliments, i després van arribar les piràmides, que, per general, són mal enteses per la població», va assenyalar l'expert.

De fet, als Estats Units «ja no s'usen perquè donen una informació confusa que no és útil. Les piràmides s'han substituït pel plat, que permet veure a un cop d'ull el que cada un ha de menjar, i en quatre línies explica que cal menjar més verdura, més fruita, amb racions de proteïna animal més petites i una quantitat ajustada de carbohidrats». El plat únic sona a Espanya «perquè s'assembla al que abans es deia un plat combinat, només que aquest plat únic incorpora tot el que es necessita amb l'avantatge que es pot preparar molt ràpid», va concloure.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema