El tècnic de proveïment que va subministrar combustible a l'avió de Spanair accidentat després de tornar a l'hangar per una avaria va admetre ahir al jutge instructor Javier Pérez que no va informar al copilot Francisco Javier Mulet que les llums anticol·lisió estaven enceses en el moment en el qual es disposava a carregar l'aeronau a l'aparcament, malgrat conèixer que aquestes llums havien d'estar apagades. Mentre acaba la ronda de declaracions anteriors a l'inici del procés, més d'un centenar de famílies han creat una associació per descobrir "com i per què" es va produir l'accident.

"Jo no sóc qui per comunicar als pilots que les llums estaven connectades", va assegurar Guillermo A.C. als passadissos dels jutjats en finalitzar la seva declaració. A preguntes dels periodistes, va aclarir que aquests lluminosos de color vermell, que va veure en el morro de l'aparell, no van poder influir en la configuració de l'aparell, ja que s'activen en l'arrencada de motors. No obstant això, aquesta omissió podria provocar la seva imputació, segons alguns lletrats. A més, al marge de les polèmiques llums, va explicar que el copilot va baixar de la cabina per demanar el combustible que s'havia de carregar a l'avió i va assegurar que llavors no va percebre "res anormal" que li fes presagiar algun problema en l'aparell.

La declaració de l'encarregat de proveïment no va aclarir els dubtes que tenen els advocats sobre per què el sensor del mode vol estava connectat i no el de terra. D'aquest sensor depèn la sonda de temperatura, coneguda com a RAT, i el sistema sonor d'avisos, anomenat Tows. Les conjectures d'alguns lletrats se centren en el fet que la decisió dels tècnics imputats de desactivar el pilot del Rat podria haver desconfigurat el mode vol-terra. Aquesta qüestió serà aclarida el proper 12 de novembre amb la declaració dels tècnics que van revisar l'MD-82 després de l'avaria i el cap de manteniment de Spanair.

Per la seva part, més d'un centenar de familiars de víctimes de l'accident han constituït l'Associació d'Afectats del vol JK5022, amb la finalitat de descobrir "com i per què" va ocórrer el sinistre, al mateix temps que incideixen que l'import de les possibles indemnitzacions els interessa "moltíssim menys". El president provisional d'aquesta organització sense ànim de lucre, Federico Sosa, va informar que els objectius plantejats en els estatuts de l'associació són conèixer la veritat i l'aclariment de les causes de l'accident, exigir les responsabilitats que judicialment s'estableixin i la depuració de les mateixes, així com de "les possibles negligències".

Un avió de la companyia Air Europa, procedent de la ciutat escocesa de Glasgow, es va sortir ahir al final de la pista d'aterratge a l'aeroport de Lanzarote, i va quedar creuat i a pocs metres de la tanca protectora de l'aeròdrom i de la platja limítrof. L'incident no va passar d'un ensurt i ningú va resultar ferit, així com l'aparell no va patir desperfectes. La companyia ha obert una investigació per aclarir els fets.