Es tracta dels mecànics Felipe G.R. i Julio N.B., així com el seu responsable Jesús T.A. Els dos primers van ser els tècnics que van revisar l'avaria en el calefactor de la sonda de temperatura (RAT) detectada pel comandant Antonio García Luna quan havia d'iniciar el primer enlairament.

Una vegada que l'aeronau va tornar a l'hangar, Felipe G.R. va consultar el manual d'equipament mínim (MEL) de Boeing i va desactivar el sensor del calefactor del RAT. L'instructor creu que "l'avaria en el RAT del 20 d'agost va ser una conseqüència o manifestació d'un error multifuncional que va afectar també el TOWS (que alerten d'una configuració inadequada per a l'enlairament), alimentat pel mateix relé".

El sistema d'avisos sonors de l'enlairament va sonar i va alertar els pilots que el sistema de 'flaps' i 'slats' no estaven configurats per enlairar-se. Cal tenir en compte que aquests alerons que serveixen perquè l'avió prengui altura ja havia fallat amb anterioritat, hi ha igualment la possibilitat, segons el jutge, que "aquesta avaria del sistema d'alarma per configuració inadequada no fos detectada pel mecànic que va efectuar la desactivació del RAT".

Per la seva banda, Julio N.B. va ser el mecànic que va assistir G.R. i li va proposar "la decisió de despatxar l'avió, si bé això corresponia al comandant de l'aeronau". A més, el jutge creu que "d'aquesta i les anteriors avaries, podria ser responsable de la no-reparació satisfactòria Jesús T.A, cap de manteniment de Spanair a l'aeroport de Barajas".

DESCONNEXIÓ DEL FUSIBLE

Davant de la Guàrdia Civil, els mecànics que van revisar l'avió van declarar que van deixar enlairar-se el MD-82 perquè el MEL permet endarrerir fins a 10 dies l'arranjament de l'avaria. Segons el seu testimoni, es van limitar a "aïllar" el problema, desconnectant un fusible sense reparar la nau.

El magistrat va basar la imputació d'aquests tècnics en els indicis de la seva implicació que s'infereixen de l'esborrany i de l'informe preliminar de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC).

La CIAIAC va determinar que "la causa directa de la caiguda de l'avió hauria pogut ser el fet de no estar desplegats els 'flaps' i 'slats' de l'aparell en el moment de l'enlairament", fet que va afectar "l'estabilitat de l'aeronau, que va entrar en pèrdua i va caure a terra".

MÉS IMPUTACIONS

D'altra banda, l'instructor té previst ampliar les imputacions a cinc després que hagi enviat un ofici a Spanair perquè identifiqui els treballadors que van revisar els passats 9 i 18 d'agost els 'flaps' i 'slats' de l'aeronau sinistrada a l'aeroport de Barajas. Aquest requeriment anava encaminat a valorar una possible imputació sobre aquests tècnics a causa d'una revisió incorrecta d'aquestes ales.

Si el jutge decideix seguir endavant amb les noves imputacions, la fiscalia de Madrid interposaria un recurs contra aquesta decisió, en entendre que seria "prematura" i "inconsistent" en no haver-hi proves definitives sobre les causes del sinistre.

"Ja ens va semblar precipitat la imputació dels tres mecànics quan encara no se sabien les causes definitives de l'accident", va afirmar ahir el fiscal en cap de Madrid, qui creu que el magistrat hauria d'esperar a conèixer l'informe definitiu de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC) i els resultats de la comissió independent assignada per l'instructor mateix.