El Govern de Mèxic va revelar que els pilots de l'avió en el qual va morir la setmana passada el ministre de l'Interior, Juan Camilo Mouriño, van cometre errors que pel que sembla van provocar l'accident, en acostar-se en excés a un altre aparell, i que no tenien formació suficient per manejar l'aeronau.

El ministre de Comunicacions i Transports, Luis Téllez, va presentar ahir un informe preliminar de les investigacions, elaborat a partir del contingut de les caixes negres de l'avió, que van ser analitzades aquesta setmana a Washington. Téllez va indicar així mateix que no existeix "cap evidència de sabotatge o de la presència d'explosius" a l'avió, per la qual cosa per ara es descarta la hipòtesi d'atemptat.

La investigació presentada ahir es basa sobretot en un informe del National Transportation Safety Board (NTSB), una agència d'investigació especialitzada en accidents aeris que és independent del Govern nord-americà i que va ser lliurat fa dos dies a les autoritats mexicanes. "La transcripció certificada dels continguts de la caixa negra d'àudio mostra falta de familiaritat del capità (Martín de Jesús) Oliva amb els instruments en cabina en fallar repetidament en la introducció de dades en els sistemes electrònics", va indicar el ministre al principi de la seva exposició. Segons Téllez, "resulta notòria la desorientació respecte a la ubicació geogràfica (dels pilots) en dubtar si sobrevolaven Querétaro o Morelia i la refineria de Tula o la de Salamanca", en el trajecte de l'avió des de la ciutat de San Luis Potosí, al centre-nord del país, i Ciutat de Mèxic, on es va estavellar.

De l'anàlisi també es desprèn que l'avió que viatjava Mouriño, un Learjet 45, considerat de mida mitjana i de 9,4 tones, no guardava la distància adequada amb l'avió que li precedia, un Boeing 76-300, de gran mida i de 175 tones. La separació entre tots dos era de 4,15 milles nàutiques (uns 7,6 quilòmetres) en el moment en què es va perdre la comunicació per radar amb l'aparell sinistrat, quan ha de ser de 5 milles nàutiques, segons els manuals de procediment d'aviació civil, va dir. La transcripció de la gravació de veus va deixar patent a més que en l'avió de Mouriño hi viatjaven vuit persones més.