Pobresa

Una de cada sis persones passa fam al món

"La crisi aimentària s'estabilitzaria amb menys d'un 1% dels paquets d'estímul que els governs han dissenyat per sortir de la crisi financera", diu la representat del PMA

 19:42  

1.020 milions d'éssers humans passen fam al món, la xifra més alta de la història, segons ha informat avui l'Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació (FAO).

El director de la FAO, Jacques Diouf, ha comparegut avui en conferència de premsa al costat de la directora del Programa Mundial d'Aliments (PMA), Josette Sheeran, per presentar els resultats de la crisi econòmica global i els alts preus dels aliments sobre el problema de la fam en el món. Les dades publicades avui indiquen que no només ha augmentat constantment el número absolut de persones famolenques en el món, sinó que des de fa tres anys ha augmentat el percentatge de la població mundial que passa gana.

Segons va afirmar Diouf, gràcies a la "perillosa barreja de crisi econòmica i alts preus dels aliments" l'any passat 100 milions de persones van entrar en la categoria de famolencs, el que va suposar "un increment de l'11 per cent". Entre els fenòmens que han provocat la situació estan "la crisi financera, la caiguda del comerç global i les pressions pressupostàries de molts països". Diouf va assegurar que l'any passat va créixer el nombre de famolencs "en totes les regions del món", inclòs el grup dels països desenvolupats on l'increment, del 15,4 per cent, va ser el més gran del planeta.

El director de la FAO va afirmar que les dades publicades avui donen mostres de "la fragilitat i vulnerabilitat del sistema alimentari mundial", que ha arribat a una situació "més enllà de les proporcions humanitàries". Per això, Diouf va diagnosticar que cal crear "un nou ordre alimentari mundial" i va posar la seva esperança en una conferència mundial sobre aliments que es desenvoluparà el novembre d'aquest any.
Aquest és "un problema polític", segons Diouf, ja que en 2050 haurà d'"alimentar a la població mundial", que haurà crescut fins als "9.200 milions de persones".

Tant Diouf, com Sheeran i el representant del Fons Internacional per al Desenvolupament Agrícola (FIDA), Matthw Wyatt, es van mostrar d'acord que la crisi alimentària no es deu "a una falta de coneixements", perquè ja s'estan posant en pràctica mesures cuyo èxit està comprovat. Sheeran va explicar que la seva organització ja ha posat en marxa programes en els quals no s'ofereix menjar als necessitats, sinó que se'ls lliuren vals perquè comprin aliments "en els mercats locals". Segons Sheeran, aquests mecanismes milloren l'economia local i enforteixen la seguretat alimentària a llarg termini, a més de pal·liar la fam en aquells llocs on es necessita. La representant del PMA va explicar que malgrat que recentment han baixat els preus dels aliments al mercat global, en alguns països necessitats els preus han pujat. Davant la fam, va explicar Sheeran, existeixen tres opcions: "protestar, migrar o morir". Sheeran va dir que "un món afamat és un món perillós" i es va referir que mentre entre 1969 i 2004 el percentatge de persones famolenques en el món va caure del 27 per cent al 17-18 per cent, avui aquest percentatge està pujant.

La representant del PMA va apuntar que es podria estabilitzar la crisi alimentària mundial "amb només un 1 per cent o menys dels paquets d'estímul" que els governs de tothom han dissenyat per sortir de la crisi. Per això, tant Sheeran com Diouf van assegurar que pressionaran perquè organismes com el G20 o el G8, que es reuneix a la ciutat italiana de L'Aquila entre el 8 i el 10 de juliol, situïn el problema de la fam en la cosa més alt de l'agenda política mundial.

  HEMEROTECA
  LA SELECCIÓ DELS LECTORS
 L'ÚLTIM
 EL MÉS LLEGIT
 EL MÉS VOTAT
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya