TEGUCIGALPA | OTR PRESS/EFE/DDG
El nou Govern d'Hondures presidit per Roberto Micheletti -que ahir va jurar el càrrec- comença a patir ja les seves primeres complicacions en rebre un fort rebuig per part de la comunitat internacional, que va condemnar enèrgicament el cop d'Estat ocorregut diumenge i va llançar una clara petició: la restauració immediata de l'ordre constitucional i la restitució de Manuel Zelaya com a únic mandatari reconegut d' aquesta nació centreamericana.
Els primers països a expressar el seu rebuig al que ha passat van ser Veneçuela, Cuba i Nicaragua, considerats els principals aliats de Zelaya. Però aquest rebuig s'ha anat estenent fins passar els límits del continent americà i arribant a la Unió Europea, que va qualificar d'"inacceptable" la deposició del Govern hondureny.
Però el pronunciament més esperat va ser, sens dubte, el del president nord-americà, Barack Obama, que va afirmar que el cop d'Estat a Hondures ha estat "il·legal" i Manuel Zelaya segueix sent el president legítim. Obama va assegurar que "seria un terrible precedent si permetéssim que aquest cop d'estat tingués èxit". Amèrica Llatina ha registrat "enormes progressos" i no volem un retorn als "temps foscos", va afegir.
El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, va defensar que sigui l'OEA qui lideri la sortida de la crisi política a Hondures i va oferir la col·laboració espanyola en aquesta tasca.
Per altra banda, forces policials van carregar i van llançar gasos lacrimògens contra diversos centenars de seguidors de Zelaya, que es manifesten des de diumenge davant de la Casa Presidencial a Tegucigalpa. Les forces policials, amb el suport de dos helicòpters, van desallotjar diversos piquets que interrompien l'accés a la seu de Govern i van detenir un nombre indeterminat de persones, que organitzacions socials xifraven en aproximadament una trentena.