La secció segona de la sala del contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha anul·lat l'ensenyament en anglès de l'assignatura d'Educació per a la Ciutadania (EpC), prevista en una Ordre de la Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana, així com la possibilitat d'aprovar l'assignatura mitjançant un treball i de presentar objecció de consciència. La sala -que encara té pendents de resoldre altres tres recursos interposats per sindicats- subratlla que "no li cap dubte" que cal rebutjar l'obligació d'impartir EpC en anglès ja que l'ordre de la Generalitat conté una "motivació confusa, contradictòria i incongruent" a l'assegurar que s'empara en una determinada norma -la disposició addicional I del Decret 112/07 del Consell- quan després la pròpia Conselleria d'Educació addueix que no és així.

La sala ha estimat així, per unanimitat, els recursos interposats pel sindicat CCOO i per l'Advocacia de l'Estat contra l'Ordre del Govern valencià per la qual s'estableixen formes d'organització pedagògica per impartir l'assignatura d'EpC i els Drets Humans, segons consten en dues sentències facilitades pel TSJCV i contra les que cap recurs davant el Tribunal Suprem en el termini de deu dies. En concret, el tribunal declara la nul·litat, per ser contraris a dret, dels articles 3 i 5 de l'ordre, així com la Disposició Addicional Primera, referents a l'ensenyament de l'assignatura en llengua anglesa; l'article 2 en els seus apartats 1.b, 2, 3 i 4 i l'article 4, relatius a l'anomenada 'opció b', que permetia superar la matèria mitjançant un treball; i l'article 4.1, en el que es contempla l'objecció de consciència.

De fet, recorda que la Generalitat en el seu escrit de resposta a la demanda al·lega que l'ordre no desenvolupa la disposició d'aquest decret "posant de manifest una evident contradicció amb el text de la pròpia ordre i creant una confusió de tal índole que portaria a la sala a la mateixa conclusió". El tribunal afegeix que la imposició d'una assignatura en llengua estrangera no pot emparar-se en l'ordre recorreguda, ja que aquesta "no deixa lloc a dubtes que té per objecte l'establiment d'un programa plurilingüe, que és diferent tant per la seva finalitat com pels requisits i procediments per a la seva autorització, de la decisió d'implantar l'estudi d'una assignatura curricular" en un idioma forà.

Enfront d'aquesta conclusió, la resolució deixa clar que no poden prosperar les al·legacions de la Generalitat, "doncs no es tracta de destacar la importància que els estudiants adquireixin destreses en idiomes estrangers, doncs això és un fet incontrovertit, sinó que tal finalitat s'aconsegueixi en el marc curricular del sistema educatiu", sosté.

A més, la sala considera que les referències a normativa d'altres comunitats autònomes són "irrellevants" en aquest cas, ja que a més en tota la informació aportada per la Generalitat es donen tres elements: que la iniciativa part sempre del centre que sol·licita l'autorització a l'Administració corresponent; que té caràcter voluntari per a l'alumnat, exigint-se en tot cas constància escrita de l'autorització dels pares perquè els seus fills cursin el programa en llengua estrangera, i que els centres han de comptar amb professorat especialitzat en aquests idiomes. I "cap d'aquestes circumstàncies es dóna en l'ordre impugnada", assevera la resolució.

Per tot això, es rebutja l'ensenyament d'EpC en anglès i també la possibilitat d'avaluar el grau d'adquisició de competències en aquesta llengua per part dels alumnes. En aquest sentit, el tribunal recorda el seu propi acte de 23 de juliol de 2008 -pel que ja va suspendre cautelarment alguns articles de l'ordre- en el que es recalcava que el currículum d'EpC no recull criteris d'avaluació relacionats amb els coneixements d'anglès.

D'igual manera, es declara la nul·litat de l'article en el qual es completa la possibilitat d'objectar i recorda que per a això "basta remetre's" a la doctrina reiterada pel Tribunal Suprem en les seves recents sentències que desestimen "expressament" l'objecció a Educació per a la Ciutadania. Respecte a la intenció del Consell que l'assignatura pogués aprovar-se només amb un treball mitjançant l'anomanada 'opció B', la sala diu que d'aquesta forma l'alumne no accediria a tots els continguts, ja que és "ben cert que una vegada s'elegeix el tema del treball l'estudiant només arriba a l'objectiu de l' esmentat tema, no de la matèria".

Per aquest motiu, prossegueix, l'ordre "contravé la legislació bàsica" -entre d'altres se cita a la LOE i al propi Decret 112/07 del Consell- al permetre l'adequació dels criteris d'avaluació a les característiques individuals i a les circumstàncies personals de cada alumne".

També "infringeix de manera palmària" la norma establerta que sigui la família del menor qui elegeixi el text que permeti accedir a cadascun dels continguts de l'assignatura per després seleccionar els que seran objecte del treball.