MADRID | EFE/OTR PRESS/DDG
Tres plaques commemoratives amb la llegenda "En un lloc... sempre en els nostres cors" recordaran a l'aeroport de Barajas, a partir del proper 20 d'agost, els 154 morts en l'accident de l'avió de Spanair, quan es compleix un any del sinistre. Així ho ha decidit l'Associació d'Afectats del Vol JK5022, que retrà homenatge a les víctimes amb la celebració de diversos actes a l'aeroport madrileny i a Gran Canària, destí final de l'avió, que es va estavellar pocs segons després d'iniciar la maniobra d'enlairament.
Així, a dos quarts de dotze del matí del 20 d'agost de 2009, als jardins de la T-2 de Barajas se celebrarà una missa de caràcter privat, oficiada pel capellà de l'aeroport, Alberto García. A aquest acte han estat convidats oficialment representants dels serveis sanitaris, bombers, Forces de Seguretat de l'Estat i treballadors de les instal·lacions que van participar en les tasques de rescat, entre d'altres.
Conclòs l'ofici religiós, es col·locarà la primera de les plaques commemoratives amb els noms d'algunes de les víctimes i amb la llegenda elegida pels integrants de l'Associació, en tres idiomes (espanyol, anglès i francès). Aquesta placa s'instal·larà al costat d'una olivera que ha estat plantada per recordar a les víctimes.
Segons el portaveu dels familiars, Javier Rodríguez Torres, la frase que apareixerà en les tres plaques ha estat elegida "per unanimitat entre tots els suggeriments rebuts" en l'Associació
Rodríguez Torres, que va perdre en l'accident la seva cunyada, María del Carmen Rojo Rosa, i el seu cunyat, va explicar que, finalitzat l'ofici litúrgic, els més de 350 participants en la missa podran traslladar-se al lloc de l'accident per realitzar una ofrena floral i una lectura de poemes.
També en aquest lloc, situat entre les dues pistes d'enlairament de l'aeroport, quedarà instal·lada una pedra de sis metres quadrats en la qual es col·locarà la segona placa amb la llegenda només en espanyol i "amb grans lletres perquè es pugui llegir des de l'aire". La tercera placa de bronze recordarà els morts a la T-2, a la planta de facturació.
Per altra banda, les víctimes de l'accident del vol JK-5022 de Spanair exigeixen explicacions sobre què va passar un any després del fatídic 20 d'agost de 2008, quan el MD-82 es va estavellar contra una zona arbrada propera a la pista 36L de l'aeroport de Barajas. "Les famílies no obliden i necessiten una explicació. Un any després, no sabem què va anar malament perquè succeís aquesta tragèdia", es va lamentar l'advocat Ismael Rodríguez, íntim amic del regidor de l'Ajuntament canari de San Bartolomé de Tirajana Laudencio García Martín, una de les víctimes.