MADRID | OTR PRESS/DDG
L'Associació d'Afectats del vol JK5022 va insistir ahir, primer aniversari del fatídic accident de Spanair en el qual van morir 154 persones, que l'avió "mai" s'hauria d'haver enlairat, i va denunciar que ningú sabés "apreciar" un seguit d'irregularitats en l'aparell, que ja havia registrat incidents quatre dies abans. "Volem descobrir què va succeir i que no torni a repetir-se, perquè la gent no passi el que estem passant nosaltres", va assenyalar la presidenta de l'associació, Saleta Nistral, que va demanar a més a les companyies aèries que no "pressionin" els pilots. Segons van denunciar els familiars, es van produir diverses "avaries en cadena", no es va arreglar el problema quan es va detectar, no es va seguir el manual, l'avió podria haver tingut sobrepès i les ambulàncies van tardar 40 minuts a arribar, fet que va impedir atendre les persones que no van morir cremades.
La presidenta de l'associació va demanar ajuda a l'Administració central i va exigir a les companyies aèries que "prenguin consciència" que no han de pressionar els seus pilots, així com que fomentin que els seus treballadors denunciïn de manera anònima les incidències per prevenir accidents, fet que no es no succeeix actualment. El dia del primer aniversari de la catàstrofe va ser "molt dur" per a les famílies, que van demanar que no s'emeti el vídeo de l'accident perquè "causa molt mal".
Per a les famílies és "molt difícil" assumir que va haver-hi una oportunitat d'arreglar l'avaria quan es va detectar el problema en la sonda de la temperatura i que aquesta es perdés. Sobre això, i en contra d'allò explicat pels tècnics de manteniment, Nistral va assegurar que aquesta "no es va solucionar" i que no es va actuar segons el que estableix en el manual, tal com queda reflectit a l'informe.
"Hi havia indicis més que suficients perquè l'avió no s'hagués enlairat, va haver-hi gent que no va saber apreciar un seguit d'irregularitats que ningú va detectar quan l'avió portava donant problemes quatre dies amb la sonda de temperatura. Se li va donar una solució per sortir del pas, però aquest avió mai s'hauria haver enlairat", va explicar Javier Rodríguez, vocal de la junta de l'Associació. Els familiars van recordar que avions de Spanair van patir dues avaries similars en l'esmentada sonda i en aquest cas va ser finalment canviada.
Rescabalament
Per altra banda, les famílies dels 154 morts fa un any a Barajas ja han rebut els avanços de les indemnitzacions que marca la llei per la pèrdua dels seus éssers estimats, segons va confirmar la presidenta de l'Associació d'Afectats del Vol JK5022. "Hem rebut ja els avanços, el que marca la llei, i al que estan obligades totes les companyies", va indicar en una roda de premsa a Barajas.