Crisi a Hondures

La comunitat internacional recolza Zelaya

Augmenta la pressió al Govern de Micheletti per reprendre la normalitat democràtica

 08:59  

EFE La pressió internacional sobre el Govern de facto d'Hondures perquè permeti la restitució de Manuel Zelaya s'ha incrementat després de la inesperada tornada del deposat president a Tegucigalpa dilluns passat.

Un dels cops més durs contra l'Executiu sorgit del cop d'Estat contra Zelaya del passat 28 de juny ha vingut del secretari general de l'ONU, Ban Ki-moon, qui ha assegurat que la situació d'inestabilitat al país centreamericà impedeix les condicions necessàries per a celebrar unes eleccions creïbles.

Aquesta declaració reforça la posició dels països membres de l'Organització d'Estats Americans (OEA), que a començaments d'aquest mes van assegurar que no reconeixerien el resultat d'aquestes eleccions, convocades abans de l'enderrocament de Zelaya.

Ban també ha manifestat la seva preocupació per "les denúncies de violacions de drets humans" després de la reaparició a Tegucigalpa de Zelaya, i ha demanat el Govern de facto encapçalat per Roberto Micheletti que garanteixi la inviolabilitat d'aquesta legació, que està assetjada per la policia.

Tornada dels ambaixadors de l'UE i OEA

Malgrat l'increment de la pressió, Micheletti va rebre una resposta positiva de l'OEA i la Unió Europea a la seva invitació que tornin els seus ambaixadors una vegada que Zelaya es troba de nou al país i recolzin "sobre el terreny" una taula de diàleg destinada a negociar una sortida pacífica al conflicte.

El secretari general de l'OEA, el xilè José Miguel Insulza, i el ministre espanyol d'Assumptes Exteriors, Miguel Ángel Moratinos, han justificat aquesta decisió, en considerar que el moment actual suposa "una gran oportunitat per asseure's a negociar, si bé van aclarir que mantenen la seva condemna al cop d'Estat contra Zelaya.

"Ha arribat el moment de tornar i ajudar en la recerca d'una solució pacífica", ha manifestat Moratinos.

Per la seva part, el president del Brasil, Luiz Inácio Lula dóna Silva, ha assegurat que el deposat mandatari hondureny, per a qui va tornar a demanar la seva "immediata" tornada al poder, té "refugi garantit" a la seva ambaixada. També ha reclamat que la comunitat internacional estigui alerta sobre la situació d'aquesta legació diplomàtica.

Reunió del Consell de Seguretat

Representants dels Estats Units han afirmat que s'està avaluant la sol·licitud feta ahir per Lula per a convocar una reunió d'emergència del Consell de Seguretat de l'ONU, que aquest mes té presidència nord-americana, per avaluar la crisi a Hondures.

"No tenim detalls sobre quan exactament es realitzarà la reunió, però l'estem veient de forma positiva", ha assenyalat el portaveu del Departament d'Estat, Ian Kelly, qui ha assegurat que la meta de EE.UU és fer complir la Convenció de Viena respecte a la "inviolabilitat de l'ambaixada brasilera".

Òrbita bolivariana

Els països de l'Aliança Bolivariana per a les Amèriques (ALBA), on Zelaya va integrar Hondures, han tornat a demanar la "restitució immediata i incondicional" d'aquest al poder i han reclamat "la cessació de la fustigació contra l'ambaixada del Brasil".

Les nacions de l'ALBA, reunides a la seu de l'ONU a Nova York per analitzar la crisi hondurenya, han emès un comunicat on responsabilitzen al "règim colpista" de qualsevol atac contra la seguretat de Zelaya i l'han advertit que, en cas contrari, "s'exposa a ser sotmès a la legalitat internacional".

  HEMEROTECA
  LA SELECCIÓ DELS LECTORS
 L'ÚLTIM
 EL MÉS LLEGIT
 EL MÉS VOTAT
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya