MADRID/LLODIO | OTR PRESS/EFE/DDG
El jutge de l'Audiència Nacional Eloy Velasco va prohibir ahir les quatre concentracions que s'havien de celebrar a Mondragón (Guipúscoa) entre ahir i dimecres vinent, en les quals es volia exhibir fotografies de presos etarres per autorització del Tribunal Superior de Justícia del País Basc (TSJPB), així com un acte organitzat en aquest municipi en homenatge al presumpte etarra Pakito. En aquest sentit, l'Associació de Familiars de Presos d'ETA (Etxerat) va assegurar que la sentència del TSJPB és "un reconeixement" a la seva postura davant una llei "inexistent". El jutge Velasco també va acordar la prohibició de 24 actes convocats al País Basc i Navarra per commemorar el Dia del Soldat Basc per les organitzacions EKIN i SEGI, que van ser il·legalitzades per formar part de la banda terrorista ETA.
Velasco, que va adoptar aquesta decisió a petició de l'Associació de Víctimes del Terrorisme (AVT) i Dignitat i Justícia (DyJ), considera que els actes conformen "una clara manifestació exterioritzada i objectiva d'exalçar un terrorista", i s'emmarquen en "una estratègia de suport a les activitats delincuencials d'ETA", fet pel qual han de ser prohibides per evitar la comissió d'un delicte d'enaltiment del terrorisme.
En el cas de les quatre primeres concentracions, convocades per l'associació de familiars de presos etarres Etxerat per a ahir a la tarda, dissabte, dilluns i dimarts, el TSJPB va revocar l'ordre del Departament d'Interior del Govern basc que prohibia l'exhibició de fotografies de reclusos d'ETA, en considerar que no havia quedat provat que en els mateixos s'haguessin de produir delictes. No obstant això, segons el jutge Velasco, el lema d'aquests actes ("Els volem a casa") demostra que estan dirigits a militants d'ETA que "estan presos per delictes greus amb clares víctimes a les quals farà mal afrontar i recordar el seu dolor". En aquest sentit, destaca que els reclusos estan a la presó "no per causes polítiques sinó delincuencials".
Estratègia d'ETA
A més, el jutge afegeix que tant les concentracions com els actes d'homenatge a Pakito, convocats per l'associació internacionalista de l'esquerra abertzale Askapena, responen a una estratègia de "l'organització terrorista ETA en les seves múltiples versions i manifestacions", i no tenen una altra finalitat que la d'"exalçar el currículum criminal de delinqüents terroristes".
En un altre ordre de coses, l'exmembre de la Mesa Nacional d'Herri Batasuna (HB) i històric etarra Joseba Urkijo Borde, Kinito, que l'any 1989 va confessar haver estat confident del subcomissari José Amedo en l'època dels GAL, va ser detingut ahir a Llodio (Àlaba) per acabar de complir la pena de 6 anys de presó que va acceptar el 30 de juliol passat. En aquesta data, Urquijo es va asseure en el banc dels acusats de l'Audiència Nacional al costat d'altres cinc imputats per finançar ETA des de Mèxic i acollir membres fugits.