MADRID | OTR PRESS/DDG
Els Pressupostos Generals de l'Estat presentats pel Govern van passar al Congrés la prova de les esmenes a la totalitat i segueixen el seu tràmit parlamentari. En la votació, 177 diputats van votar en contra de les esmenes de la totalitat i 168 les van avalar. A més, va haver-hi una abstenció, la del diputat d'UPN Carlos Salvador. La vicepresidenta econòmica, Elena Salgado, va tornar a insistir que aquests són els pressupostos que Espanya necessita, encara que confia que la tramitació parlamentària els "enriqueixi" i està segura que "s'arribarà a acords". Bascos i canaris, malgrat el seu vot favorable, no es van estalviar les crítiques a la gestió econòmica de l'Executiu. El PNB va considerar "erràtica" la política fiscal del Govern i Coalició Canària va afirmar que els Comptes són "manifestament millorables".
El PNB i Coalició Canària van permetre al PSOE tombar al Congrés les esmenes a la totalitat presentades per sis formacions polítiques contra el projecte de llei dels Pressupostos Generals de l'Estat per a 2010, i van donar així via lliure a la tramitació parlamentària d'aquests comptes. Superat el debat de totalitat, els grups parlamentaris hauran de presentar abans del migdia de demà les seves esmenes parcials a l'articulat.
El text del Govern i les propostes de modificació seran discutides primer en ponència i, la primera setmana de novembre, passaran a la Comissió de Pressupostos, on tornarà a haver-hi votacions. En aquesta fase, el PSOE necessitarà confirmar el suport del PNB i assegurar l'abstenció d'alguna minoria per evitar derrotes. El projecte tornarà al ple del Congrés la setmana del 10 al 12 de novembre i d'aquí es remetrà al Senat.
Salgado va agrair al PNB i a CC el seu suport als Pressupostos i es va mostrar confiada que el projecte millori en la seva tramitació. La ministra va destacar la "sensibilitat i comprensió" dels grups que no van avalar les esmenes a la totalitat, encara que va dir no compartir la visió del PNB, que "ha descrit la situació d'Espanya, amb major grau de pessimisme del que correspon". Salgado va defensar que els Comptes de 2010 "inicien aquest camí de consolidació fiscal", i va afegir que són uns pressupostos que confien "en el futur i que serviran per a la recuperació econòmica que tots desitgem".
També el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, es va mostrar satisfet pel resultat de les votacions. "Sí, era l'objectiu", va respondre als periodistes mentre abandonava el Congrés acompanyat pel portaveu parlamentari socialista, José Antonio Alonso.
Sobre la preocupació per l'elevat dèficit, la ministra va avançar que la setmana que ve el Govern remetrà al Congrés i a la Comissió Europea un programa d'estabilitat de les finances públiques. En aquest sentit, la titular d'Economia va destacar que Brussel·les "serà sensible a la gravetat de la crisi".