REDACCIÓ - VIGO
L'armador de "l´Alakrana", Kepa Etxebarria, va assegurar ahir que els segrestadors del seu vaixell "no eren pirates, eren autèntics terroristes professionals", després de relatar que els seus tripulants "van patir moltíssim" durant el cautiveri de 47 dies. Kepa, de 33 anys, és la tercera generació de pescadors de Bermeo i el seu avi, Plácido Etxebarria, conegut com el "Alakran" (escorpí), va ser el pioner de les pesca de la tonyina en aigües de l'Oceà Índic i fundador de la casa armadora Etxebaster.
Kepa Etxebarría va mostrar la seva admiració pel patró Ricardo Blach, "perquè és el número u de la flota de l'Índic" i va dir que les paraules del mariner gallec de suport a la casa armadora li havien "arribat a l'ànima".
Etxebarría va relatar ahir a la nit a la Cadena Ser que el segrest del seu tonyinaire se li va fer massa llarg, però va reconèixer que estava "encantat de la vida" per recuperar la tripulació sana i salva. El retrobament a bord de "l´Alakrana" va ser "superemotiu i em van caure unes quantes llàgrimes". "Els conec a tots i uns tenen ganes de passar pàgina per tornar a casa amb els seus i altres em van explicar" cosetes "del captiveri".
Van patir moltíssim, els pirates es passaven prou amb ells, els vejaban i fins i tot hi va haver gent amarrada. "No eren pirates, eren autèntics terroristes professionals ", va afirmar.
L'armador va confessar que les negociacions van ser complicades pels problemes de comunicacions "i perquè el negociador tenia un anglès horrorós, era un desastre. Se'm van regirar les tripes perquè els pirates eren freds, sense sentiments, van al que van i feien qualsevol cosa per arribar al seu objectiu ". "Vaig témer per la vida dels tripulants perquè els pirates estaven molt drogats i beguts, es barallaven contínuament i tenia por que passés un accident". El retorn dels dos pirates empresonats a Espanya no era condició indispensable en la negociació, segons Etxebarria, que no va voler parlar sobre el pagament del rescat. Va qualificar de "determinant" el treball de l'ambaixador d'Espanya a Kenya, Nicolás Martín Cinto i dels seus col.laboradors en les negociacions per alliberar el vaixell, com ja va fer en els segrestos del "Playa de Bakio" o del fotògraf gallec José Cendón.
Va assegurar que seguiran pescant a l'Índic, "perquè és aquí on tenim els permisos" i va confessar que embarcar seguretat privada els afavoreix en el seu treball. "S'ha de resoldre aquest problema que afecta tot l'Índic i ficar mà a Somàlia", va concloure Etxebarria.