MADRID | EFE/EUROPA PRESS/DDG
El Govern va assegurar que la decisió de permetre el viatge a Lanzarote de l'activista sahrauí Aminatu Haidar, després de ser expulsada del Marroc, es va prendre "en l'àmbit de les autoritats de la Policia de Fronteres", tenint en compte que té permís de residència legal a Espanya. Des de Brussel·les, el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, va explicar que "no hi ha cap autoritat política dedicada a concedir o denegar una autorització, ja que això li correspon a les autoritats administratives que tenen encomanada aquesta gestió". Preguntat per la procedència de l'autorització perquè l'activista sahrauí entrés a Espanya sense passaport, va respondre que ho va fer complint la llei, perquè té un permís de residència per raons humanitàries.
En aquest sentit, Inés Miranda, advocada de Haidar, va replicar Zapatero afirmant que l'entrada de l'activista a Lanzarote, on manté una vaga de fam des de fa vint-i-sis dies per demanar tornar a El Aaiun, va ser il·legal. Miranda va assegurar que Haidar "ha estat obligada a entrar a Espanya de manera contrària a llei i incomplint la legalitat", perquè l'article 5 de la Llei d'Estrangeria estableix que "qualsevol estranger que vulgui entrar a Espanya haurà d'aportar passaport".
Paral·lelament, el Sindicat Unificat de la Policia (SUP) va acusar el Govern de mentir i el president del Govern de no assabentar-se de res, i va qualificar de "baixesa moral" i "actitud vergonyosa" el fet que l'Executiu responsabilitzi la Policia d'haver autoritzat l'entrada a Espanya de l'activista sahrauí el passat dia 14 de novembre.
Per part seva, els Estats Units estan preocupats per l'estat de salut de Haidar i consideren que urgeix resoldre aquesta situació "com més aviat millor". Així ho va explicar el portaveu del Departament d'Estat, Ian Kelly, en comentar el contingut de la conversa que va mantenir la Secretària d'Estat, Hillary Clinton, amb el ministre d'Afers Estrangers marroquí, Taieb Fassi-Fihri, que es va mostrar absolutament inflexible durant el diàleg.
Hores més tard, el ministre d'Afers Estrangers del Marroc va assegurar, després de reunir-se amb el secretari general de l'ONU, Ban Ki-moon, que Rabat no cedirà "al xantatge" de l'activista sahrauí, a la qual va acusar de formar part d'una maniobra política. Fassi-Fihri va afegir que "no és una situació humanitària, és una decisió política que va ser adoptada en un altre lloc per evitar les negociacions; no podem donar resposta a un xantatge que vagi contra l'interès nacional del Marroc".
Protesta a Madrid
Finalment, prop de 200 persones, que portaven espelmes enceses a les mans, van protagonitzar davant la seu del Ministeri d'Exteriors a Madrid una "marxa de les cuques de llum" per demanar al Govern "que no deixi morir Aminatu Haidar".