La xifra oficial de morts a Haití s´estableix en 111.500 i la de ferits s´acosta als 200.000

El Govern del país dóna per acabada la recerca de supervivients tot i que encara es va rescatar un jove d'entre la runa

 
Una màquina excavadora remou les runes que ha provocat el sisme, ahir a Port-au-Prince.
Una màquina excavadora remou les runes que ha provocat el sisme, ahir a Port-au-Prince. efe/J.J.GUILLEN

MADRID |OTR/PRESS/DDG
El Govern haitià ha donat oficialment per acabades les tasques de rescat de les víctimes atrapades entre la runa que podrien seguir amb vida després del sisme però mantindrà algunes de les operacions de salvament en curs. La prioritat passa a ser la reconstrucció del país, tant física com moral, en un dia en què nova xifra oficial de morts arriba als 111.499. Al nombre de morts cal sumar 193.891 ferits i 610.000 persones que es troben allotjades provisionalment en 500 campaments improvisats a tot el país.
La portaveu de l'Oficina de ?l'ONU per la Coordinació d'Afers Humanitaris (OCHA) Elisabeth Byrs manifesta el seu pessimisme sobre la possibilitat d'aconseguir rescatar amb vida a més víctimes sepultades sota la runa dels edificis esfondrats pel terratrèmol d'Haití i assegura que només un "miracle" permetria més salvaments de vides.
Miracles com el del rescat d'un jove de 22 anys, extret amb vida de la runa per socorristes israelians. L'home, que encara no ha estat identificat, estava sepultat a prop de les ruïnes de la residència presidencial al sud de la capital, segons les Forces de Defensa d'Israel citades per la cadena CNN. El comandant Zohar Moshe explica que els operatius de rescat israelians "van ser capaços d'alliberar-lo i treure'l sa i estalvi" i que posteriorment va ser traslladat en estat estable a un hospital de campanya.
El balanç fins ara és de 132 persones rescatades, va explicar Byrs, i ara els esforços estan encaminats a prestar assistència mèdica als supervivents i localitzar cadàvers. Hi ha molts haitians amb ferides que encara no han estat tractades i, encara que la situació és estable en termes de seguretat i encara es poden registrar revoltes, segons Elisabeth Byrs.

Sortir-ne reforçats
El secretari general de Nacions Unides, Ban Ki Moon, va assenyalar aquest divendres davant l'Assemblea General de l'ONU que la situació en què està immersa Haití després del terratrèmol "ofereix" el país caribeny la possibilitat de "convertir el desastre en oportunitat". Ban també assegura que la resposta d'emergència que en fa la comunitat internacional per ajudar el poble haitià ha de virar en les properes setmanes cap a un desenvolupament a llarg termini del país, el més empobrit de tot el continent i per acabar, el secretari general de l'ONU conclou que la comunitat internacional "ha d'ajudar el Govern haitià a iniciar la reconstrucció, restablir els serveis bàsics i a activar la seva economia".

Contribució econòmica
D'altra banda, desenes d'estrelles de la música i del cinema van celebrar divendres un telemarató de dues hores per demanar fons que aniran destinats als afectats pel terratrèmol, en un acte benèfic celebrat a Nova York, Los Angeles i Londres que va ser promogut per l'actor nord-americà George Clooney i pel raper haitià Wyclef Jean. En concret, prop de cent famosos van participar durant les dues hores que va durar l'esdeveniment, que va ser emès per cadenes de televisió de mig món i pàgines d'Internet.
La cantant Alicia Keys va donar inici a la gala i després de la seva actuació, Clooney va pronunciar el primer discurs de la nit recordant que "la gent d'Haití necessita la nostra ajuda". El telemarató, destinat a ser l'esdeveniment televisiu amb més audiència de la història, va estar amanit amb col.laboracions musicals, històries i imatges de víctimes i supervivents, i va comptar amb la participació d'actors que van atendre el telèfon.
Els fons recaptats seran distribuïts entre diverses ONG i agències de l'ONU com la Fundació Bill Clinton per a Haití, el Programa Mundial d'Aliments, Oxfam, Creu Roja i UNICEF.

  HEMEROTECA
  LA SELECCIÓ DELS LECTORS
 L'ÚLTIM
 EL MÉS LLEGIT
 EL MÉS VOTAT
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya