KABUL | AGUS MORALES/EFE
El president de l'Afganistan, Hamid Karzai, va denunciar que 52 civils van morir fa tres dies en un atac amb coets de l'OTAN, informació que coincideix amb la filtració de documents confidencials del Pentàgon sobre el controvertit paper de l'espionatge pakistanès en aquesta guerra. Karzai va condemnar l'atac amb projectils i va assegurar que el Consell de Seguretat Nacional afganès disposa d'informació segons la qual 52 civils van perdre la vida la nit del dia 23 a l'aldea de Regi, al districte de Sangin de la conflictiva província d'Helmand.
"El president va donar el condol a les famílies de les víctimes per telèfon, va dir que les morts de civils són inacceptables i va demanar a l'OTAN que augmenti els seus esforços per evitar baixes civils", van assegurar fonst del Palau Presidencial.
Una font de la Força Internacional d'Assistència a la Seguretat (ISAF) va assegurar que les "investigacions preliminars" que ha portat a terme l'organització militar juntament amb el governador d'Helmand no ofereixen, fins ara, proves que els coets fossin llançats per la ISAF, encara que les indagacions continuen. Els coets van impactar contra un habitatge on s'amuntegaven refugiats que fugien de combats.
Per altra banda, 90.000 documents militars nord-americans filtrats a l'organització Wikileaks revelen abundants casos de civils morts no només en bombardejos o batudes -les accions militars estrangeres més criticades-, sinó molts més dels que es creia per trets contra civils desarmats, quelcom que la ISAF acostuma a justificar com un protocol per evitar atemptats suïcides.
Karzai va aprofitar per al·ludir a aquests informes classificats -que cobreixen el període 2004-2010- i suggerir que avalen la teoria del Govern afganès que "el centre del terrorisme no es troba a les aldees afganeses, sinó a l'altra banda de la frontera" al Pakistan.
El material classificat fa referència al controvertit paper de l'espionatge pakistanès (ISI) en la guerra afganesa, com un suposat suport logístic a la xarxa Haqqani -a la qual s'ha acusat d'alguns dels cops terroristes més violents a l'Afganistan- i fins i tot una presumpta implicació de l'ISI en una trama per assassinar Karzai. En els cercles diplomàtics afganesos, l'ISI acostuma a ser el blanc de moltes crítiques, especialment pel seu suport a les xarxes talibanes.