Avui entren en vigor les modificacions de la Llei de Trànsit aprovades pel Reial Decret el divendres passat al Consell de Ministres. La principal novetat és el canvi del límit de velocitat a autopistes i autovies, que ha passat dels 120 km/h als 110 km/h. En cas de conduir entre els 111 km/h i els 141 km/h en carreteres d'aquesta índole, es multarà als conductors amb 100 euros, tot i que Trànsit no retirarà punts del carnet si la velocitat no sobrepassa els 151 km/h. D'altra banda, una conducció entre els 141 km/h i els 160 km/h suposarà una sanció de 300 euros.

Aquesta nova mesura del Govern espanyol relleva, doncs, el límit de velocitat que existia fins avui a autopistes i autovies espanyoles. Fins ara, amb el límit de velocitat xifrat en 120 km/h, els excessos de velocitat entre 121 i 150 km/h estaven castigats amb una multa econòmica de 100 euros i sense retirada de punts, mentre que una velocitat entre 151 km/h i 170 km/h suposava un càstig econòmic de 300 euros i la retirada de punts.

Noves multes econòmiques

Amb l'entrada dels nous límits de velocitat, doncs, es manté la franja dels 151 km/h com a velocitat que marcarà la pèrdua de punts. El que sí canvia són les multes econòmiques, ja que si abans en les autovies i les autopistes es penalitzava amb 300 euros un excés de 151 km/h a 170 km/h, a partir d'avui es multarà amb aquesta quantitat aquelles velocitats que ballin entre els 141 i els 160 km/h.

La mesura imposada pel Govern espanyol també modificarà la resta de sancions econòmiques que existien en matèria de velocitat viària. D'aquesta manera, els vehicles que es desplacin a una velocitat entre els 161 km/h i els 170 km/h seran multats amb 400 euros, els que condueixin entre els 171 km/h i els 180 km/h rebran una sanció de 500 euros, i els que sobrepassin els 181 km/h hauran d'abonar una quantia de 600 euros. Fins ara, la multa de 400 euros era per aquells excessos entre els 171 km/h i els 180 km/h, mentre que la sanció econòmica de 500 euros anava dirigida a aquells c0nductors que viatjaven entre els 181 km/h i els 190 km/h. Pel que fa a la penalització de 600 euros, la rebien aquells vehicles que sobrepassaven els 191 km/h.

En el text del Reial Decret, d'altra banda, el Govern estatal argumenta que "els límits genèrics de velocitat en les vies es fixen en funció del tipus de via i de vehicle, atenent a les conseqüències que la superació dels mateixos implicaria en la producció d'accidents de tràfic, per una banda, i en l'agreujant de les conseqüències pels lesionats, una vegada produit l'accident". El mateix text indica que "raons diferents a les relacions amb la sinistralitat poden exigir l'establiment de determinats límits de velocitat que permetin aconseguir objectius en altres àmbits o àrees no relacionts amb la seguretat vial".

Important rebuig popular

La darrera proposta del Govern espanyol de modificar a la baixa els límits de velocitat màxima no ha estat ben rebuda pels ciutadans espanyols. Així ho indica un sondeig elaborat per Metroscopia per al diari El País, que apunta que el 69% dels enquestats es mostra en desacord amb la mesura instaurada pel govern de José Luís Rodríguez Zapatero. Fins i tot, militants del mateix partit socialista han refusat aquesta proposta amb un 57%.

Estalviar carburants i reduir els índexs de mortalitat a les carreteres, les dues fites que es cerquen amb aquesta proposta, tampoc han rebut una clara acceptació popular. Així doncs, aquesta manca de credibilitat queda palesa amb el 80% de persones que creuen que la reducció de velocitat no farà baixar el consum d'energia, mentre que el 71% dels enquestats opina que el canvi de velocitats màximes tampoc minvarà els accidents de trànsit.