Com anaven anunciant els experts del sector, la revolució iniciada a finals de l'any passat al món àrab, que ha posat fi ja a dues dictadures -Tunísia i Egipte-, ha provocat una guerra a Líbia, està provocant dificultats a diversos règims autoritaris com els de Síria, Iemen o Bahrain i ha obligat a adoptar reformes per frenar el descontentament popular a altres països, com el Marroc; està tenint un efecte molt positiu sobre el turisme espanyol, que s'ha convertit en el que portem d'exercici en un dels principals refugis dels

grans operadors turístics alemanys

i britànics per satisfer la demanda dels viatgers que fugen dels països de la ribera sud del Mediterrani per la seva inestabilitat. Fa uns dies, Exceltur, l'Aliança per a l'Excel·lència Turística, que agrupa les empreses més rellevants del sector, va fer públic que el turisme va experimentar al primer trimestre de l'any un creixement del 2,4 per cent, el major impuls de totes les activitats econòmiques espanyoles en aquest període, gràcies a la desviació de la demanda estrangera des de, fonamentalment, Tunísia i Egipte. La gran beneficiada ha estat Canàries, que va concentrar el 89 per cent de l'increment, però també, encara que en moltísima menor mesura, al-

guns destins mediterranis com la Comunitat Valenciana, Múrcia o la Costa Brava.

Per tant, encara que ningú s'alegra de les desgràcies alienes -ho és la pèrdua de turistes, encara que no la caiguda de dictadures-, les ex-

pectatives són molt positives i, de fet, Exceltur, vista la situació, ha duplicat els seus auguris de creixement sectorial per al 2011 des de l'1 per cent al 2,2 per cent. Però des dels empresaris també fan una crida a no caure en el que pot ser un miratge, perquè els increments esmentats són merament conjunturals.

Previsions negatives

El president de l'Associació d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana, Vicente Blasco Infante, apunta que l'ocupació actual a països com Egipte i Tunísia -els majors competidors al sud, juntament amb Turquia, que no té problemes i arribarà al 100 per cent a l'estiu- està entre el 20 per cent i el 30 per cent, i que als mesos estivals difícilment superarà el 50 per cent, però el més probable és que a finals de l'any ja s'hauran recuperat. Mentrestant, aquests països estan aplicant baixades de fins al 50 per cent per intentar atreure turistes. Ana Navarro, de l'agència Nusa, afirma que Tunísia està completament descartat com a destí, fins al punt que els creuers amb escala allà s'han suprimit per a tot el que queda de temporada. Per anar a Egipte hi ha ofertes "molt atractives", com una setmana, amb creuer pel riu Nil inclòs, per 500 euros. Blasco, per part seva, assegura que des d'Alemanya s'estan oferint viatges de set dies per menys de 200 euros, un preu molt barat.

El president de les agències considera que els grans turope-

radors estan desviant momentàniament els seus clients a Espa-

nya, "però no es pot confiar que

tornin aquests turistes", perquè, quan es regularitzi la situació en

els esmentats destins, els grans majoristes els portaran de tornada allà, on tenen els seus propis ho-

tels i, per tant, un major negoci. Així que, segons la seva opinió, convé que el sector sigui prudent,

sobretot en la seva política de preus, en la qual no es pot"abusar". En aquest sentit, Blasco va apuntar que, al subsector de sol i platja del

Mediterrani, "la gent ha après i cada dia són més competitius". A més, tenen l'avantatge d'una moneda menys "cara" que l'euro i d'una atenció al client "molt superior a la nostra, sense caure en el servilisme".

En la mateixa línia, el president d'Exceltur i vicepresident de la cadena hotelera Sol Meliá, Se-bastián Escarrer, va insistir que el repunt de principis d'any no és atribuïble a clares millores competitives sostenibles i de caràcter estructural, sinó que són conjunturals, encara que poden durar encara un temps, segons evolucionin els problemes de Tunísia i Egipte i el ritme de recuperació de les economies d'Alemanya i Regne Unit. Per això, va demanar al Govern que convoqui una cimera amb els responsables polítics i empresarials dels destins de sol i platja per poder tractar "de forma urgent i real" el seu remodelatge. Segons la seva opinió, aquesta és una oportunitat única per reposicionar l'oferta espanyola i convertir el turisme en el gran "rescatador" de l'ocupació. El vicepresident executiu d'Exceltur, José Luis Zoreda, va advertir que "fan falta bastants milers de milions d'euros" per renovar l'oferta del litoral.

De la mateixa forma que passa amb l'R+D a nivell general, el sector fa molt temps que reivindica que el futur del mateix passa per reinventar-se i abandonar la competència per preu, pràcticament inviable respecte la creixent potència d'altres destins del Mediterrani, propers i molt assequibles pel que fa al preu que es paga. Hi ha temor a la complaença, que pot venir avalada per aquesta abundància conjuntural de principis del 2011.