Tornen els 120. Després de quatre mesos en els quals que el Govern ha limitat la velocitat màxima a 110 quilòmetres per hora, a partir de l'1 de juliol els cotxes podran tornar a circular a 120 per les autopistes i autovies. El Govern no prorroga els 110 perquè el petroli està més barat, i a més la previsió és que segueixi baixant. L'estalvi, al final, ha estat de 450 milions d'euros. Per al PP, l'Executiu "no ha complert el seu propòsit" amb la rebaixa de la velocitat, mentre que representants dels conductors consideren que tornar a la velocitat anterior és una "boníssima notícia". Paral·lelament, s'hi van mostrar crítics tant els ecologistes com les associacions de víctimes.

La decisió del Govern la va anunciar el vicepresident del Gabinet i ministre d'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, que va explicar que l'estalvi final ha estat de 450 milions d'euros. Però ara ja no fa falta mantenir la mesura, perquè el petroli ha baixat de preu. De fet, Rubalcaba va insistir que el límit de 110 quilòmetres per hora va ser una mesura "transitòria", que es va aplicar perquè el petroli estava molt car. En el moment de l'aprovació de la mesura, el cru fregava els 115 dòlars per barril, i es preveia que seguís pujant, mentre que en canvi, ara ha baixat fins als 106 dòlars.

"Les circumstàncies han canviat", va explicar Rubalcaba, que va indicar que els estudis dels quals disposa el Govern indiquen que el preu del petroli seguirà baixant, fet pel qual allò "raonable" és tornar als 120 quilòmetres per hora.

El vicepresident va defensar la reducció del límit màxim. El portaveu del Govern va explicar que amb aquesta iniciativa s'ha generat un altre debat, que és si circular a 110 quilòmetres per hora és "més segur, més barat i contamina menys". "La meva sensació és que els espanyols correran una mica menys. Des d'Interior els ho recordarem contínuament, utilitzant els panells lluminosos", va afirmar.

Per al Partit Popular, el que ha passat és que el Govern ha decidit no prorrogar-ho perquè "no ha complert el seu objectiu" per no haver estalviat prou. "Estem davant una mesura que no ha estalviat el que pretenia", va criticar.

Els conductors, satisfets

Les associacions de conductors es van mostrar satisfetes amb la notícia. Així, la portaveu del Comissariat Europeu de l'Automòbil (CEA), Lorena Martín, va explicar que aquesta organització "està en contra de les prohibicions". Martín va concretar que, per a la seva organització, fins i tot un límit màxim de 130 km/h en autopistes i autovies és homologable amb objectius d'estalvi energètic, mediambientals i també de seguretat viària.

Finalment, el coordinador d'Ecologistes en Acció, Theo Onerhuber, va assegurar que la tornada als 120 quilòmetres per hora és una mesura que "no està justificada en cap cas", tot afegint que l'Executiu "hauria d'haver mantingut els 110" per aconseguir que hi hagi més conscienciació en la lluita contra el canvi climàtic.