En 2010 van morir 67 ciclistes en els més de 3.600 accidents de carretera en els quals es va veure implicada alguna bicicleta, xifra que converteix Espanya en el país d'Europa amb més víctimes mortals d'aquest col·lectiu. Així es desprèn d'un estudi de l'Institut de Seguretat Viària de la Fundació Mapfre presentat pel seu director, Julio Laria, i en el qual ha participat també Miguel Indurain, protagonista d'una campanya audiovisual de recomanacions per als ciclistes.

"És un clar toc d'atenció a les autoritats i la societat perquè prenguin mesures que millorin la seguretat dels ciclistes", va afirmar Laria, que va assenyalar que les 67 persones mortes sobre la bici el 2010 suposen un 20 per cent més que els ciclistes que van perdre la vida el 2009.

Encara que va dir que aquest repunt "no és alarmant" perquè des de 2001 s'havia aconseguit reduir les víctimes mortals en la bicicleta un 33 per cent, el director de de l'Institut de Seguretat Viària de Mapfre va anunciar que el 2011, i amb dades encara provisionals, el nombre de ciclistes morts ha estat molt similar al de 2010.

Laria també va destacar que l'any 2010 van resultar ferits prop de 3.500 ciclistes i que de cada persona morta sobre la bici, altres set resulten ferides de gravetat i gairebé una vintena de manera lleu.

L'estiu és perillós

Els mesos d'estiu, especialment juliol, són els que acumulen el major nombre de víctimes, que en un 90 per cent són homes d'entre 15 i 17 anys o d'entre 55 i 64 anys.

Amb l'objectiu de reduir la sinistralitat en aquest col·lectiu, la fundació Mapfre també va presentar el projecte europeu Bike-Pal, promogut per la Comissió Europea i que es desenvoluparà fins el 2015 a tota la UE amb campanyes de sensibilitat, conferència i demostracions pràctiques.

"La bici serà un element de mobilitat clau i haurem de treballar ràpid per aprendre a conviure en l'ús de la bicicleta com a element de transport a les ciutats", va afirmar, tot destancant la necessitat de millorar la visibilitat en encreuaments i passos de zebra o la col·locació de contenidors de residus i del mobiliari urbà.

Per part seva, Miguel Indurain va explicar que "encara no existeix la conscienciació suficient" ni en conductors ni en ciclistes per respectar les normes bàsiques de seguretat.