El Tribunal de Comptes, encarregat d'auditar els comptes dels partits polítics, vol agilitzar els seus exàmens i per a això ha reforçat el departament que fiscalitza les formacions polítiques, que ha passat de 12 a 26 membres. El passat estiu es va portar a terme una reestructuració interna per intentar pal·liar el retard amb el qual presenta els seus informes sobre la comptabilitat dels partits al Parlament, a on arriben amb més de quatre anys de retard. De fet, l'últim informe va ser lliurat al Congrés l'abril de l'any passat, encara que auditava els comptes de 2007.

Entre els motius d'aquesta tardança, fonts oficials recorden que el Tribunal està obligat a fiscalitzar les despeses dels partits a totes les convocatòries electorals i que aquests estudis -nombrosos els últims anys- paralitzen la resta, ja que han de ser presentats en un termini fixat per la llei.

No obliden tampoc les fonts els trucs als quals recorren els partits per endarrerir al màxim la presentació de documents o sol·licitar ampliacions de termini, encara que sempre, afirmen, dins dels marges que permet la llei.

El Tribunal de Comptes va aprovar el 2001 una moció per modificar la llei de finançament dels partits polítics, que datava de 1987, i el Congrés finalment va aprovar una reforma el 2007 i una altra l'any passat. Aquestes reformes no van recollir totes les recomanacions del Tribunal, però han millorat el control dels comptes.

No obstant això, com va puntualitzar la setmana passada l'organització no governamental Transparència Internacional, les auditories mai seran capaces de descobrir pagaments o cobraments irregulars que no estiguin registrats a la comptabilitat oficial de la formació política, com ja s'ha dit que pot succeir en el cas Bárcenas.

Entre les millores de les successives reformes hi ha el final de les donacions privades de caràcter anònim, que van ser legals fins a mitjan 2007. En aquesta data es va fixar un límit de 100.000 euros anuals per a les donacions d'una mateixa persona o empresa i es va prohibir a més rebre aportacions d'empreses que contractin o prestin serveis a les administracions públiques. L'opacitat de les donacions anònimes havia estat una constant denúncia del Tribunal.

Segons l'informe de fiscalització de 2007, els partits van rebre donacions privades per import d'11,3 milions d'euros i 7,1 milions van correspondre a aportacions anònimes, prohibides a partir de la reforma legal. L'any passat es va establir que les entitats de crèdit no poden condonar a un partit més de 100.000 euros a l'any.