El jutge que investiga el descarrilament de dimecres a la nit del tren Alvia prop de Santiago de Compostel·la, provocant com a mínim 80 morts, va ordenar ahir la detenció del maquinista del comboi, Francisco José Garzón, que segons va reconèixer després de l'accident, anava a 190 quilòmetres per hora en un revolt pronunciat, més del doble de la velocitat permesa, que era de 80 km/h. El conductor, que ahir seguia hospitalitzat, haurà de declarar avui davant del jutge.

El titular del Jutjat d'Instrucció 3 de Santiago de Compostel·la, que ahir al matí havia imputat al maquinista i havia reclamat a la policia judicial que prengués declaració, en va ordenar al vespre la detenció i es preveu que avui passi davant del magistrat a donar la seva versió dels fets. Es preveu també que el jutge prengui declaració al seu acompanyant, a viatgers i testimonis.

D'altra banda, algunes fonts van revelar ahir que el maquinista havia donat un resultat negatiu a la la prova d'alcoholèmia protocol·lària després dels accidents.

La presa de declaració produirà després que el Jutjat d'Instrucció hagi obert diligències per investigar les causes de l'accident. La prioritat durant tot el dia d'ahir era completar l'aixecament de cadàvers a les vies del tren. Després d'aquesta tasca, el jutge instructor se centrarà en la investigació del sinistre, que probablement inclourà l'interrogatori a l'acompanyant del maquinista, a viatgers i testimonis, tot i que totes les mirades se centraven ahir en Francisco José Garzón.

D'altra banda, el jutge va rebre ahir la caixa negra del comboi en el marc de la seva investigació per determinar les causes de l'accident. El Tribunal Superior de Justícia de Galícia va detallar ahir que el magistrat a càrrec de la causa ha ordenat a la policia la custòdia de les caixes negres del tren, així com demanar documents i informes que donin llum sobre el sinistre.

La caixa negra del comboi podria donar més pistes sobre si la raó per la qual anava tan ràpid va ser un error humà o tècnic, així com si hi va haver altres factors que van poder influir en la seva sortida de la via.

Presumiblement, el magistrat analitzarà també una gravació de vídeo difosa a Youtube de deu segons que mostra el moment del descarrilament i que, en espera de la seva verificació, sembla "real", segons el parer de fonts d'Adif.

El tren era un Talgo 250 Dual que va començar a operar el 2012 i que podia circular a velocitats màximes de 250 quilòmetres per hora en l'ample de via internacional ia 220 en l'ample espanyol.

"He descarrilat, què hi farem, què farem". Aquestes van ser les paraules del maquinista en una conversa telefònica després de la tragèdia, segons va recollir ahir el diari La Voz de Galícia. En una conversa amb el delegat del Govern a Galícia, Samuel Juárez, el maquinista va comentar també que anava a una velocitat d'uns 190 quilòmetres per hora en una zona limitada a 80. Els dos conductors del comboi van sortir amb ferides lleus del sinistre i van participar en les tasques de rescat, així com donant ajuda en tot allò que van considerar necessari.

Es vantava d'anar a 200

La presumpció d'innocència del conductor es va posar ahir encara més en qüestió després que sortís a la llum una fotografia que apareix al seu perfil de Facebook, amb un velocímetre a 200 per hora, si bé aquesta imatge va ser publicada al març de 2012 i no especifica si es tracta d'un tram permès per arribar a aquesta velocitat. "Quin plaer que seria anar en paral·lel amb la Guàrdia Civil i passar-los fent saltar el radar. He he, quina multa per Renfe he, he", és un dels missatges que va escriure Garzón en els comentaris que apareixen sota la fotografia.

Adif defensa la senyalització

La infraestructura de senyalització en el punt en què es va produir l'accident del tren Alvia, proper a l'estació de Santiago de Compostel·la, estava "perfectament pel que fa a la senyalització", "en funcionament" i "amb totes les revisions al dia", segons van indicar fonts d'Adif.

La companyia va explicar també que el traçat del revolt en què el tren va descarrilar respon a la integració de la via amb la resta d'instal·lacions i elements existents a la zona. Adif va afirmar que quan la línia ferroviària discorre per àmbits urbans, els radis dels revolts que té el traçat són més reduïts que en els trams oberts, raó per la qual la velocitat en el tram del sinistre estava limitada. A més, va afegir a les zones properes a les estacions com la de l'accident cal reduir i limitar la velocitat.

Per la seva banda, el president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, va assegurar que dimecres al matí el comboi va passar una revisió.

Cobert per les assegurances

Allianz és l'empresa encarregada de cobrir l'assegurança obligatòria d'accidents de Renfe, mentre que QBE Insurance Europe és la que assumeix l'assegurança de responsabilitat civil i BBVA l'aval ?bancari per cobrir les responsabilitats.

Segons la pàgina web de Renfe, Allianz es farà càrrec de l'assegurança obligatòria de viatgers per tal d'indemnitzar els passatgers o als qui tinguin els seus drets quan pateixin danys corporals en un accident que tingui lloc amb ocasió dels desplaçaments del transport ferroviari que realitza Renfe-Operadora.

Per la seva banda, l'assegurança de responsabilitat civil del sector ferroviari està subscrita amb QBE Insurance Europe, a la sucursal a Espanya. Aquesta assegurança respon dels danys causats als viatgers, als seus equipatges, al correu o a la càrrega transportada, a les infraestructures ferroviàries, als trens i a tercers, persones o béns, en els termes, abast i quantia que estableix el reglament, amb una franquícia d'un milió d'euros. L'aval bancari serà atorgat pel BBVA per cobrir les responsabilitats anteriors per sota de la franquícia esmentada, fixades en resolució judicial o laude arbitral fermes, per al supòsit que no pagui Renfe-Operadora, i pels conceptes i límits establerts en l'esmentat reglament.