El president d'Adif, Gonzalo Ferre Molto, va explicar que el sistema Asfa -el que portava el tren descarrilat- només hauria frenat automàticament el tren si aquest hagués circulat almenys a 200 km/h, fet pel qual no s'activaria a 190 km/h, velocitat a què es creu que anava en el revolt de A Grandeira. Va explicar que els tècnics de seguretat consideren que els trens que funcionen a menys de 200 km/h, com aquest, no necessiten incorporar un sistema automàtic de frenada, com sí es fa amb els trens que circulen a 350 km/h com l'AVE.

En aquest sentit, va detallar que en el tram que va des d'Ourense a Santiago de Compostel·la el tren en qüestió utilitzava el sistema Asfa, que no avisa de possibles excessos de velocitat però que frena automàticament si supera els 200 km/h. De fet, es tracta d'"una senyalització que va a bord", perquè el maquinista té un full de ruta amb indicacions de la velocitat màxima de cada tram.

El sistema Asfa ofereix altres prestacions, com va assenyalar l'enginyer i consultor en temes ferroviaris Fernando Nebot, com avisos quan registra falta d'adherència entre la via i la roda o l'exigència que el conductor ofereixi un senyal que ha rebut l'advertència.

El president d'Adif també va detallar que aquest sistema compta amb un mecanisme de control pel qual, si el maquinista perd el coneixement, el tren s'atura automàticament, que s'anomena el "sistema de l'home mort". Aquest sistema avisa el maquinista que ha d'accionar una palanca cada 15 o 20 segons i, si no ho fa al segon avís, el tren s'atura immediatament.

"El maquinista ha d'estar actuant amb el tren constantment, per això està al comboi", va afegir Ferre.

No obstant això, "el greu problema d'un tren és que com que pesa tant, necessita molt espai per frenar", va recordar.