No només el maquinista

27.07.2013 | 07:45
No només el maquinista
No només el maquinista

"Tothom pot tenir un mal moment, però no és el mateix si té entre mans un tricicle o un tren"

"Som humans, som humans", anava dient el maquinista de l'Alvia després de l'esborronador descarrilament de Santiago. És veritat: només es tracta d'un ésser humà, i els humans cometem errors. No és una excusa, ni un motiu per eludir les responsabilitats a les quals s'hagi d'enfrontar, però és una dada. La fal·libilitat de les persones és una dada comprovada que ha de ser tinguda sempre en compte, i fins i tot planificada. Tothom pot tenir un mal moment, un mal dia, una distracció, un defalliment, un sobtat atac de bogeria, el que sigui, i tot el que tingui entre mans es veurà afectat. Però no és el mateix si té entre mans un tricicle o un tren amb més de dos-cents passatgers i que circula a més de dos-cents quilòmetres per hora. Tanta gent a tanta velocitat converteixen la tasca del maquinista en especialment crítica, i sabent com sabem que és tan humà com qualsevol, l'esmentada tasca ha de ser envoltada de poderosos mecanismes de prevenció i salvació de mals moments. Per si de cas.
No sembla que es donessin, o no en la suficient mesura, en l'accident gallec. Es dedueix dels fets: per fer el revolt fatídic a la velocitat que el va fer, el tren va haver d'ignorar molt abans la conveniència de començar a reduir la velocitat. Un Alvia no es frena en uns segons. Això ho fan els combois de metro, que estan dissenyats per a acceleracions i desceleracions poderoses a canvi d'una escassa punta de velocitat. Els grans trens fan justament el contrari. Arriben a grans velocitats però necessiten diversos quilòmetres per arribar-hi i, després, altres tants per reduir-la. Per tant, és possible detectar, amb una certa antelació, que no s'arribarà a un punt delicat a la velocitat necessària, i corregir la maniobra. Però per a això han d'existir mecanismes de detecció i de resposta que contemplin les hipòtesis d'una errada total del maquinista i li donin respostes expeditives. No n'hi ha prou amb llumenetes que avisin de l'excés de velocitat: algú o alguna cosa ha de frenar el tren si l'home no el frena. Almenys, en un tren amb més de dos-cents passatgers que supera els dos-cents quilòmetres per hora. L'absència d'aquests mecanismes també seria causa del mal causat.

Declaració d'Independència

 
Consultori

Puigdemont al Parlament

Carles Puigdemont pot declarar la independència aquesta tarda però no ha aclarit si serà simbòlica o efectiva - El Govern espanyol, amb el suport del PSOE i Cs, diu que està disposat a prendre «les mesures que calguin» per evitar que tiri endavant


L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema