Renfe es va a personar ahir com a "part interessada" en la instrucció judicial sobre l'accident ferroviari de Santiago, segons va informar l'Agència Efe citant responsables de la companyia. Sobre aquesta línia, fonts provinents de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) també van confirmar que després de la retirada de la tractora del tren la passada matinada, s'està acabant el condicionament de les vies per permetre que a partir d'avui es pugui tornar a operar en totes.

Si no es produeix cap contratemps, es preveu que avui funcionin amb normalitat totes les vies, inclosa la via per la qual transitava el tren sinistrat, amb l'objectiu que pugui ser del tot efectiu des del primer servei del matí.

Justament, al tram en el qual es va produir l'accident no forma part de la línia de l'Alta Velocitat Madrid-Galícia i, per aquest motiu, "en cap cas es pot parlar d'accident en una línia espanyola d'alta velocitat", va assegurar el director general d'Operacions de Renfe, Luis Francisco Minayo. Va assenyalar que a Espanya hi ha les anomenades "línies convencionals" i "les línies d'alta velocitat".

Les primeres "són les que podríem definir com les del tren de tota la vida": n'hi ha uns 11.600 quilòmetres a Espanya i es fan servir pels trens de rodalies, de mercaderies, regionals, o de llarg recorregut, entre els quals els Alvia. La velocitat màxima que es pot assolir en aquestes vies, segons Minayo, són 200 quilòmetres per hora.

El director general d'operacions de Renfe va detallar que "les línies d'alta velocitat són unes línies ferroviàries construïdes específicament perquè per aquestes hi circuli material capaç d'aconseguir els 300 quilòmetres per hora". A més a més, Minayo va informar que "aquest material que pot arribar als 300 quilòmetres per hora no pot circular per les línies convencionals, entre altres coses, perquè el seu rodament és fix i d'ample estàndard europeu".