El maquinista Francisco José G.A. ha identificat l'interventor de Renfe que viatjava en l'Alvia descarrilat dimecres passat com la persona que el va trucar-lo minuts abans del descarrilament per donar-li indicacions, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de Galícia (TSJG).

El maquinista del tren sinistrat, en què van morir 79 persones, es va presentar voluntàriament en el matí d'aquest dimecres al Jutjat d'Instrucció nombre tres de Santiago, acompanyat de la seva lletrada. La seva nova declaració es produeix després que en el seu testimoni de diumenge passat hagués reconegut que va patir "una distracció" que li va fer no ser conscient del tram exacte de via en què estava, una compareixença davant el jutge en la qual no va al · ludir a aquesta trucada telefònica.

En la seva declaració d'aquest dimecres davant el jutge Luis Aláez, el conductor del tren sinistrat ha puntualitzat que no estava parlant en el moment de la sortida de via, sinó que havia penjat segons abans. Francisco José G.A. ha dit que la conversa amb l'interventor de Renfe es va produir minuts abans de l'accident i que es va centrar en la via on havia de parar en arribar a Pontedeume (La Corunya), una parada anterior a la destinació final del comboi, que era a Ferrol.

Segons han informat a Europa Press fonts de la investigació, la policia ja havia fet indagacions que centraven l'autoria de la trucada des de dins del propi tren i havia preguntat per la conversa telefònica a testimonis que es creia que podrien haver presenciat la conversa.

No obstant això, en les declaracions que havien estat preses a l'interventor del comboi, AMM, aquest no havia informat que hagués mantingut contacte telefònic amb Francisco José GA en els instants previs a l'accident i, segons consta en l'atestat policial, a què ha tingut accés Europa Press, es limita a dir que no va tenir sensació de velocitat i que havia perdut el llistat de passatgers en l'accident.

Caixes negres

La trucada va ser feta al mòbil corporatiu de Francisco José GA, que s'està buscant perquè es va extraviar en el sinistre. No obstant això, la informació de les caixes negres del comboi va ser bolcada aquest dimarts i recullen la conversa en què l'interventor li pregunta al maquinista com va, al que ell respon que estan arribant i llavors rep una indicació del seu interlocutor sobre la via que ha d'agafar.

Segons les primeres conclusions de la comissió judicial que aquest dimarts va poder escoltar l'àudio emmagatzemat en les caixes negres, del contingut de la conversa i pel soroll de fons, el TSXG creu que sembla que el maquinista consulta llavors un planol o algun document similar en paper.

El maquinista que va conduir l'Alvia accidentat dimecres passat entre Medina del Campo (Valladolid) i Ourense, i que després va prosseguir el viatge com a passatger al tren, va declarar davant la policia judicial que tenen prohibit fer ús de cap dispositiu que suposi distracció, encara que sí que poden emprar el telèfon corporatiu per motius de servei i per un temps imprescindible.

Dins d'aquestes testificals també es va prendre testimoni al vigilant de seguretat que prestava servei de vigilància a bord del tren i que en el moment del sinistre acompanyava l'interventor, com aquest mateix refereix en el seu testimoni. El vigilant va assenyalar en la seva declaració que "la velocitat era més elevada que en altres ocasions".

El TSJG aclareix en un comunicat que el maquinista, que es troba des de diumenge passat en llibertat imputat per 79 delictes d'homicidi, tants com víctimes mortals va provocar el sinistre, i per una pluralitat de delictes de lesions, podrà declarar quantes vegades vulgui. El jutge Luis Aláez, que ha suspès les seves vacances per centrar-se en la investigació d'aquest cas, rebrà immediatament la seva declaració si tingués relació amb la causa.