El pilot de l'avió sinistrat als Alps francesos va demanar a Andreas Lubitz, el copilot que presumptament va estavellar de manera deliberada l'aparell, que obrís "la maleïda porta", alhora que va intentar tirar-la a terra, segons es desprèn dels enregistraments d'una de les caixes negres trobades.

Quan Lubitz suposadament ja havia accionat el sistema de descens i els controladors aeris francesos havien intentat contactar sense èxit amb l'avió, la gravació informa del senyal d'alarma automàtica per pèrdua d'altura, segons revelava ahir el diari Bild en la seva edició dominical.

Immediatament després se sent un fort cop, com si algú intentés obrir d'una puntada la porta de la cabina, i la veu del capità, Patrick Sondenheimer, que crida: "Per l'amor de Déu, obre la maleïda porta!". En un segon pla se senten crits dels passatgers.

Quan passaven cinc minuts de dos quarts d'onze del matí, moment en el qual l'avió encara es trobava a 7.000 metres d'altura, la gravació va registrar "sorolls metàl·lics forts contra la porta de la cabina", com si aquesta fos colpejada. Uns 90 segons més tard, a 5.000 metres d'altura, s'activa una nova alarma, i se sent el pilot cridar: "Obre la maleïda porta!". A les deu i trenta-vuit minuts del matí, encara a uns 4.000 metres d'altura, se sent la respiració del copilot, rodejat d'un silenci aclaparador.

A les deu i quaranta, l'aparell toca amb l'ala dreta la muntanya i de nou se senten els crits dels passatgers. Aquests són els últims sons que registra la caixa negra.

L'ambigüitat de Lubitz

L'hora i mitja de gravació que s'ha pogut rescatar revela, també, com el capità, quan resten tres minuts per arribar a dos quarts d'onze del matí i amb l'avió a 11.600 metres d'altura, demana a Lubitz que vagi preparant l'aterratge a Düsseldorf, ordre que és resposta entre altres paraules amb un "tant de bo" i un "ja veurem".

Després d'enlairar-se amb retard des de Barcelona, el comandant li havia explicat entre altres coses al copilot que no havia tingut temps d'anar al lavabo, per la qual cosa Lubitz li va oferir assumir el comandament de l'aparell en qualsevol moment. Després del control pertinent per preparar l'aterratge és quan el copilot li torna a oferir al comandant assumir el comandament perquè aquest pugui anar al lavabo i acte seguit, només dos minuts després, se sent dir a Sondenheimer: "Pots assumir el comandament". Llavors se sent el soroll d'una cadira i una porta que es tanca: són les deu i vint-i-nou minuts i el radar registra un primer descens de l'aparell.