L'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) ha aprovat reduir en un 40% la mida de la maleta de mà, respecte les actuals mesures recomanades, una iniciativa que justifica en la millora del servei a l'usuari en comptar amb una normativa unificada per a totes les aerolínies. La decisió, presa durant la 71 assemblea que les aerolínies pertanyents a la IATA celebren a Miami, fixa en 55cm x 35cm x 20cm centímetres el nou estàndard per a l'equipatge de mà (bosses o maletes) a bord d'un avió de 120 seients o més, davant de l'actual estàndard mínim acceptat de 56cm x 45cm x 25cm. Aquest nou estàndard per al volum de l'equipatge de mà és més petit que el permès per la companyia de baix cost irlandesa Ryanair, establert en 55cm x 40cm x 20cm.

"La mida òptima per a l'equipatge de mà acordat portarà el sentit comú", va defensar el responsable de la IATA per a aeroports, passatgers, càrrega i seguretat, Tom Windmuller, que va afegir que les diferents mides permeses per a l'equipatge de mà per a les companyies aèries causen trastorns als viatgers.

Segons la IATA, són nombroses les aerolínies que s'han mostrat interessades en la mesura i introduiran els canvis en les seves operacions en un termini curt de temps. Windmuller va calcular que entre 30 o 40 aerolínies podrien aplicar aquesta mesura.

La IATA està treballant amb el proveïdor de control d'equipatges Okoban per gestionar el procés d'aprovació de manera que cada equipatge comptarà amb un etiquetatge especial conjunt, així com un codi d'identificació que certifiqui que s'ajusta a les noves directrius.

Per part seva, la ministra espanyola de Foment, Ana Pastor, va defensar davant els seus homòlegs europeus que es permeti als passatgers aeris portar un segon paquet de mà a la cabina de l'avió i que no es redueixi la mida de l'equipatge de mà.

"Seguiré treballant per eliminar la restricció a que hi hagi una segona maleta. Nosaltres defensarem que no disminueixi la mida de l'equipatge" de mà, va assenyalar Pastor després del consell de ministres de Transport celebrat a Luxemburg.