Una empresa xinesa compra l'aeroport fantasma de Ciudad Real per 10.000 €

En un termini de 20 dies, una oferta superior podria evitar l'adquisició de l'instal·lació, que va costar 450 milions

18.07.2015 | 00:00
L´aeroport Don Quijote de Ciudad Real, sense avions a les seves pistes.

La companyia mercantil Tzaneen Internacional va adquirir ahir per només 10.000 euros l'Aeroport Central de Ciudad Real, el primer d'iniciativa privada construït a l'Estat espanyol i que des de 2010 es trobava en concurs de creditors. Aquesta infraestructura s'havia convertit en un dels principals símbols del boom i posterior col·lapse de l'economia espanyola, després que, amb la seva inauguració fa tres anys, hagués aconseguit atraure molt poc volum de passatgers. La intenció era la de transformar el que s'havia batejat com un "aeroport fantasma" en un hub en l'àmbit europeu de cara a les grans empreses asiàtiques. Va ser concebut originalment com una base de càrrega per moure productes peribles espanyols per Europa, i com a terminal de desbordament de Madrid, i va ser seu de Ryanair Holdings Plc Vols durant un breu període el 2010.
La venda de l'aeroport a aquesta empresa d'origen xinès es va concretar mitjançant una subhasta pública que va tenir lloc a l'Audiència Provincial de Ciudad Real, on la mercantil Tzanenn Internacional, creada el passat mes de març a Madrid amb un capital inicial de 4.000 euros, ha estat l'única empresa a licitar per adquirir la infraestructura aeroportuària en la construcció de la qual es van invertir 450 milions d'euros.
El fet que la licitació per l'aeroport de Ciudad Real fos inferior al 70 per cent del valor estimat de venda fixat en 40 milions d'euros, segons l'acte del jutjat del Mercantil número 4 de Ciudad Real, obre la possibilitat al fet que qualsevol altre postor, en el termini de 20 dies hàbils, pugui presentar una oferta de compra superior als 28 milions d'euros -que és el 70 per cent del preu de venda.
Momentàniament i a l'espera que es compleixi el termini de 20 dies hàbils en els quals es podrien presentar noves ofertes, amb la seva oferta Tzanenn Internacional hauria adquirit l'explotació aeroportuària que inclou tots els seus terrenys i immobles, entre els quals hi ha la pista d'aterratge, la plataforma de rotació, els de terrenys inclosos a la zona aire, hangars o torre de control, entre d'altres.
A això, cal sumar-hi la terminal, l'aparcament, la passarel·la sense acabar que conduiria a la via fèrria, i la resta dels edificis i instal·lacions necessàries per al funcionament de l'Aeroport que es troben fora d'aquests terrenys.
La venda no inclou els terrenys necessaris per complir amb la Declaració d'Impacte Ambiental, que és bàsica per poder comptar amb les autoritzacions de vol.
Els béns i instal·lacions que s'han subhastat ja han estat utilitzats i s'alienen en l'estat físic, jurídic i aeronàutic en què es troben, per la qual cosa no admetran reclamacions sobre el seu estat.
L'advocat de la mercantil Tzaneen Internancional va expressar durant la licitació la intenció de l'empresa de fer efectiu ahir mateix en el compte del jutjat dels 10.000 euros pels quals ha adquirit l'aeroport de Ciudad Real.
L'empresa Griffin-Pegasus Airports, també interessada a adquirir l'aeroport, va manifestar en l'acte de subhasta la seva intenció d'impugnar-la perquè consideraven que s'havien comès errors de forma.
En aquest mateix acte, els representants de l'empresa concursada Ciudad Real Internacional Airport S.L, també van voler mostrar el seu rebuig davant la celebració de la subhasta i van recordar que, de moment, tenen previst mantenir interposat als jutjats un recurs contra el procés de venda de la infraestructura aeroportuària. L'adquisició per part de Tzaneen International S.L., que se sospita que podria estar actuant com a empresa intermediària, suposa un pas més en el procés de venda que es va iniciar al desembre de 2013 quan l'aeroport després d'entrar en concurs de creditors al juny de 2010, va ser posat a la venda pels administradors concursals a un preu de 100 milions d'euros. Des d'aleshores, al llarg dels últims anys s'havien anat succeint diverses ofertes de compra de l'aeroport, fins al punt que s'havia arribat a superar la desena. No obstant això, cap d'aquestes havia aconseguit mai materialitzar la compra.
Entre els compradors interessats llavors en l'adquisició hi figurava l'empresari madrileny establert a Màlaga, Francisco José Ortiz, que va arribar a optar fins a tres vegades a fer-se amb la propietat de l'aeroport; diverses empreses intermediàries que tenen la seva seu central a Madrid, o el grup xinès HNA Group Co., que s'encarrega de gestionar la quarta aerolínia més gran de la Xina i que, un cop expirat el període establert, va arribar a demanar un termini extra per poder licitar la seva oferta per l'aeroport.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Declaració d'Independència

 
Consultori

Puigdemont al Parlament

Carles Puigdemont pot declarar la independència aquesta tarda però no ha aclarit si serà simbòlica o efectiva - El Govern espanyol, amb el suport del PSOE i Cs, diu que està disposat a prendre «les mesures que calguin» per evitar que tiri endavant


Enllaços recomanats: Premis cinema