Conegut com "Air Cocaïna", l'escàndol desfermat al març de 2013 després de la confiscació a la República Dominicana de 700 quilos de droga en un jet privat ha pres un nou rumb amb la fugida d'aquest país dels dos pilots francesos, condemnats per narcotràfic .

Pascal Fauret i Bruno Odos, de 55 i 56 anys, van ser arrestats en aquell moment amb dos francesos més a l'aeroport de Punta Cana, quan es disposaven a enlairar-se rumb a Sant-Tropez (Costa Blava) en un Falcon propietat de l'empresari d'òptica Alain Afflelou en el qual les autoritats dominicanes van trobar la droga, valorada en 30 milions d'euros.

Recelosos de la imparcialitat de la justícia dominicana i d'un procés que segons ells va estar ple de incongruències, la seva fugida, que els protagonistes rebutgen qualificar de fugida, va començar a tramar-se l'agost passat, quan es va dictar condemna en primera instància, 20 anys de presó per tràfic de drogues.

Encara que els dos pilots sempre han assegurat que no coneixien la càrrega que transportaven, un dels quatre dominicans també condemnats, Luis Daniel Pérez, que es va declarar culpable, va admetre en l'audiència que en omplir l'avió una de les maletes es va trencar, la droga va sortir rodant i els pilots la van recollir i la van tornar a posar dins.

Després de quinze mesos sota arrest domiciliari, els quatre francesos estaven en llibertat a l'espera que el cas fos examinat en apel·lació, però tenien prohibit abandonar el país.

En la seva primera compareixença davant la premsa des que es conegués la seva arribada a França, acompanyat pel seu advocat i la seva dona, Fauret ha insistit avui que el "reflex" de tornar a casa va estar motivat per "una justícia que no investiga, que no escolta, que condemna a vint anys per l'únic motiu de ser francès".

Es va abstenir d'oferir el relat detallat del seu periple per no delatar a la resta de persones implicades, entre els que hi hauria un comando d'antics companys militars.

Les autoritats franceses, per desmarcar-se de tota vinculació política, han assegurat que "la seva decisió és un acte individual en la qual l'Estat no està implicat" i que el Govern "pren nota" del seu retorn, alhora que manté el seu suport a els altres dos condemnats que segueixen al país caribeny.

La reconstrucció hipotètica de l'evasió, segons els mitjans francesos, porta a Fauret i a Odos en vaixell fins a l'illa caribenya de Sant Martí, des d'on haurien pres un primer avió fins Martinica i un segon des d'allà fins al seu país.

"Van tenir l'oportunitat de sortir d'aquest infern i van fer bé", ha subratllat avui a París un dels seus advocats, Eric Dupond-Moretti, per a qui aquesta evasió no constitueix una infracció a França i, per tant, "no cal emetre cap tipus de mandat (d'arrest) ".

Els seus clients, va assegurar, no estan fugats, sinó a disposició que la justícia francesa els convoqui a declarar.

Els altres dos condemnats, l'assistent de vol Alain Castany i el passatger Nicolás Pisapia, viuen a la República Dominicana, a l'espera del judici en apel·lació.

"Segueixo confiat i combatiu, concentrat en aquesta apel·lació. L'hem preparat durant molt de temps. Es presentarà en els propers mesos, d'aquí al desembre o gener", ha indicat Pisapia en una declaració retransmesa per la cadena BFM TV.

Fauret es va defensar avui de les acusacions de "insolidaritat" al·legant que la seva sortida "no afecta per a res" als altres dos, que el viatge per al qual van ser detinguts "no era un vol entre amics" i que "cadascú gestiona la seva pròpia vida ".

Menys categòric, el seu advocat va demanar "no afegir culpabilitat a una situació ja de per si difícil" i ha confiat que les autoritats franceses posin tot de la seva part per aconseguir el trasllat a França de la resta dels seus ciutadans.

I encara que l'Executiu evita pronunciar-se, la fugida té una vessant política, ja que l'eurodiputat de l'ultradretà Front Nacional Aymeric Chauprade poder haver participat en el pla, segons els mitjans francesos.

I per si al cas li faltés alguna cosa, va esquitxar també de reüll a l'expresident i líder conservador Nicolas Sarkozy, que, segons es va conèixer per la premsa, havia viatjat en aquest mateix jet tres vegades entre 2012 i 2013 a Qatar, Estats Units i Emirats Àrabs units.

La justícia investiga ara si Sarkozy va pagar per aquests vols a una empresa d'un amic seu Stéphane Courbit, Lov Group, a la qual van ser facturats aquests viatges.