Les Forces Armades van localitzar sota el mar la cabina de l'helicòpter del Servei de Recerca i Rescat (SAR) de l'Exèrcit de l'Aire que va desaparèixer dijous passat a l'Atlàntic, a uns 74 quilòmetres del Sàhara Occidental. El jutge militar que s'encarrega del cas va autoritzar que l'operatiu de rescat intenti hissar a la superfície el Superpuma amb totes les precaucions necessàries, atès que en aquesta zona de l'oceà hi ha males condicions de mar.

El ministre de Defensa, Pedro Morenés, va ser l'encarregat de transmetre la notícia a la base de Gando (Gran Canària) als familiars dels tres militars que tripulaven l'aparell: el capità José Morales Rodríguez, el tinent Saül López Quesada i el sergent Jhonander Ojeda Alemán.

Morenés va transmetre als familiars que el jutge encarregat del cas l'havia telefonat des del vaixell de l'Armada Rayo, que coordina l'operatiu, per comunicar la troballa i també que havia decidit aixecar el secret sobre les actuacions. El jutge militar va autoritzar que les Forces Armades hissessin l'helicòpter «amb totes les precaucions necessàries», perquè en aquest punt de l'Atlàntic hi ha mala mar.

Per ara, es continua sense tenir notícies de la tripulació. Defensa només va apuntar sobre això que el jutge militar va assegurar des del mateix lloc de les operacions que «no tenia constància» que els militars fossin a la cabina del Superpuma.

En els últims dies, el Ministeri ha destacat que l'únic vaixell que va poder acostar-se a l'helicòpter abans que s'enfonsés, un pesquer holandès, assegurava que no va veure ningú a l'aparell. La troballa de la cabina es va produir després que s'incorporessin a la recerca els caçamines Túria i Segura, que van escombrar amb el seu sònar una àmplia zona de fons marins, reforçant així el treball dels bussos, en condicions cada vegada més penoses, a les quals es va sumar ahir la presència de taurons.

Tampoc s'ha aclarit la profunditat a la qual es troba l'aeronau. Només se sap que l'helicòpter va caure en un punt on el fons es troba a 40 o 50 metres, però Defensa ha matisat durant tota la setmana que, mentre s'enfonsava, l'aparell va poder ser arrossegat pels corrents diversos quilòmetres.

El precedent

En qualsevol cas, la profunditat és molt menor que la que es va haver de superar fa poc més d'un any, quan un altre helicòpter Superpuma del mateix servei va caure a l'Atlàntic entre Gran Canària i Fuerteventura, en un accident en el qual van morir quatre militars i en el qual precisament va sobreviure el sergent Ojeda Alemán. Llavors, la cabina de l'helicòpter es va recuperar d'una profunditat de 2.362 metres

L'aparell va caure al mar cap a les tres de la tarda de dijous passat quan tornava a Gran Canària després de participar en unes maniobres d'entrenament al Senegal, després de fer escala a Mauritània. El pes de la recerca sota l'aigua el va portar fins dimarts a la nit un equip de 20 bussos de l'Armada, amb el suport de dos robots submarins d'un vaixell noruec que treballava per al Ministeri de Foment des de fa mesos al sud de Gran Canària per completar el segellat de les fuites del pesquer rus enfonsat Oleg Nayenov. Els treballs van rebre dimarts a la nit el reforç dels dos caçamines, que han estat decisius.