El ministre egipci d'Aviació Civil, Hosman Kamal, va anunciar ahir que només 8 dels 29 vols de ?compa?nyies britàniques previstos per la jornada sortirien de l'aeroport de la ciutat costera de Sharm al Sheij. Kamal va explicar que aquesta reducció es deu a la impossibilitat d'enmagatzemar a l'aeroport més de 120 tones de maletes que les companyies britàniques van impedir facturar. El govern britànic havia anunciat dijous que els vols des de Sharm el Sheij es tornarien a fer des d'ahir però que s'aplicarien mesures addicionals de seguretat i només es permetria viatjar amb equipatge de mà. El ministre egipci va insistir que aquestes mesures havien provocat un caos a l'aeorport i que es veien impossibilitats per donar sortida a tots els vols previstos. Una de les opcions que es plantejaven era fer sortir els avions amb els passatgers però sense el seu equipatge a les bodegues i que les maletes fossin transportades fins al Regne Unit amb un avió de càrrega. D'aquesta manera s'evitaria també l'acumulació de maletes a les instal·lacions de l'aeorport. efe/ddg EL CAIRE

El Ministeri d'Afers Exteriors ha actualitzat les seves recomanacions de viatge a Egipte desaconsellant viatjar excepte per raons de necessitat a pràcticament tot el país i ha inclòs la ciutat turística de Sharm el Sheig. El departament que dirigeix José Manuel García-Margallo ha actualitzat les recomanacions que difon a tavés de la seva pàgina web (www.maec.es) davant les informacions sobre l'avió rus que es va estavellar dissabte passat a la península del?Sinaí. Exteriors desaconsella els viatges a excepció de Luxor i Assuan, on, no obstant, es recomana extremar la precaució.

Fins dijous, el ministeri havia inclòs en aquestes excepcions els centres turístics de la costa continental africana del Mar Vermell i la localitat-balneari de Sharm el Seheij.

D'altra banda, el president rus, Vladimir Putin va donar ahir llum verda a la recomanació del seu servei de seguretat de suspendre vols a Egipte fins que s'aclareixin les causes del sinistre de l'Airbus A-321. «El cap d'estat va estar d'acord amb aquesta recomanació i va encarregar al govern posar-la en pràctica, així com garantir la tornada dels ciutadas russos» que es troben a Egipte, segons va dir el portaveu del Kremlin, Dmitri Peskov.

Així mateix, va indicar que «el president també va ordenar coordinar-se amb la part egípicia per garantir la comunicació aèria». L'ordre del president rus es va produir després que el cap del KGB, Alexander Bórtikov, recomanés aquesta mesura durant una reunió extraordinària del comitè nacional antiterrorista rus.

«Fins que no determinem les veritables causes del que va passar, considero convenient suspendre els vols d'avions russos a Egipte i això es refereix especialment a tots els canals turístics, va destacar el responsable de seguretat. Segons Bórnilov, «necessitem tenir dades absolutament objectives i confirmades sobre les causes del sinistre de l'avió. Ho necessitem per investigar la catàstrofe i també per informar a l'opinió pública. Aquest treball s'ha de fer de manera escrupolosa i durant tot el temps que sigui necessari».

Les autoritats d'Estats Units i el Regne Unit van considerar aquesta setmana que una bomba col·locada a la bodega de l'avió va poder causar que l'avió de la compa?nyia rusa MetroJet s'estavellés amb 224 persones a bord mentre sobrevolava la localitat egípcia de Sharm El?Sheij.

Així mateix, la Comisssió Europea va considerar que és «massa aviat» per determinar què va provocar que l'avió rus s'estavellés dissabte al Sinaí, tot i que va indicar que no es pot descartar cap possibilitat. «Estem en un estret contacte amb totes les autoritats implicades en la investigació. Egipte lidera les explicacions i diversos països membres hi estan també involucrats» va indicar el portaveu comunitari de transport, Jakub Adamowicz.

El portaveu va insistir que «és massa aviat, per descomptat, per tenir una informació determinant» sobre les causes de l'accident que va acabar amb la vida de 224 persones. Aquestes declaracions van arribar després que els serveis secrets britànics van considerar que el sinistre aeri havia estat la conseqüència d'una bomba explosiva que anava col·locada a la bodega de l'avió. En aquest sentit, el portaveu comunitari de transport va remarcar que «no es pot excloure cap possibilitat en aquests moments».

En la mateixa línia, Adamowicz va recordar que aquest «incident» no va passar a la Unió Europea i que, en tot cas, els vint-i-vuit estats membres disposen de normatives «molt estrictes» per garantir en tot moment la seguretat aèria de les persones i també la seguretat als aeroports i a les seves instal·lacions.