El Tribunal Europeu de Drets Humans d'Estrasburg va tancar definitivament, en una decisió inapel·lable, la causa penal oberta després de l'accident del vol JK5022 de Spanair a l'aeroport de Barajas, però no així les reclamacions civils, que segueixen el seu curs a diversos jutjats.

La decisió posa punt i final a set anys de recorregut pels tribunals penals d'aquest accident aeri, en el qual van morir 154 persones, quedant ferides altres 18, i va commocionar fins a tal punt la societat espanyola que va provocar una reforma legal sobre com han de ser tractades les víctimes d'aquests sinistres.

L'Audiència Provincial de Madrid va arxivar el cas el 19 de setembre de 2012 en considerar provat que l'accident es va produir per una actuació errònia dels pilots, que van morir en l'accident, fet pel qual no es podia exigir cap responsabilitat de caràcter criminal als tècnics que havien supervisat l'aeronau.

La causa penal es va esgotar en aquell moment a la via ordinària, però els afectats no es van donar per vençuts i van acudir al Tribunal Constitucional, que el 2013 va desestimar el seu recurs, en considerar que no hi havia cap dret fonamental vulnerat per l'Audiència de Madrid que mereixés la seva correcció per la via d'empara.

La darrera opció

La Cort d'Estrasburg quedava llavors com a última opció per a les aspiracions de l'Associació de Víctimes del JK5022 perquè es depuressin les responsabilitats penals d'aquest accident, que segons el seu parer anaven més enllà dels pilots i els tècnics, però el Tribunal Europeu tampoc observa en el cas cap infracció de drets fonamentals per esmenar els tribunals espanyols.

La jutge encarregada de la demanda a Estrasburg, Kristina Pardalos, va prendre aquesta decisió al setembre, però la seva decisió no ha estat notificada fins ara als familiars de les víctimes d'aquell vol, que es va estavellar poc després d'enlairar-se.

Amb la resolució s'acaba el cas Spanair, però només pel que fa a l'aspecte penal, fet pel qual, tant en la via civil (per als passatgers), com en la social (per a la tripulació del vol), els tribunals tenen actives nombroses demandes d'indemnització contra l'aerolínia (ja desapareguda) i contra la seva asseguradora, Mapfre. A més, el Jutjat de Primera Instància número 2 de Las Palmas va obrir una tercera via, en admetre una demanda col·lectiva.