L'Ajuntament de Madrid endurirà les restriccions al trànsit en episodis d'alta contaminació amb el nou protocol que entrarà en vigor l'1 de febrer, i que rebaixa els nivells de pol·lució a partir dels quals es limita la velocitat, l'aparcament, o l'accés dels cotxes al centre. La Junta de Govern de la ciutat va aprovar aquest document que substitueix l'impulsat pel PP al març de 2015, que va permetre el novembre passat limitar la velocitat en els accessos i prohibir l'aparcament a la zona central als no residents per primera vegada a la història.

La delegada de Medi Ambient i Mobilitat, Inés Sabanés, la directora general de Sostenibilitat, Paz Valiente, i la portaveu del Govern de l'Ajuntament de Madrid, Rita Maestre, van informar a la roda de premsa posterior a la Junta de Govern de l'aprovació d'aquest text.

Amb la nova normativa s'obre la possibilitat de prohibir circular per la zona central de la ciutat al 100% dels vehicles en el cas que persisteixi l'escenari més restrictiu, el 4, (s'activa quan se superen els 400 micrograms de diòxid de nitrogen o amb tres dies de preavís) i les previsions meteorològiques siguin dolentes.

Aquesta mesura tindria un caràcter molt excepcional i Inés Sabanés es va mostrar «convençuda» que Madrid no arribarà a uns nivells tan alts de contaminació com els que s'han vist en altres capitals del món, però en l'hipotètic cas que succeeixi, es deixa la porta oberta a prohibir la totalitat del trànsit.

Amb aquest protocol, l'esborrany del qual es va aprovar el passat mes de setembre, l'Ajuntament dóna un pas més en el seu «compromís molt seriós» per rebaixar els nivells de contaminació a la capital, un objectiu que es concretarà en l'aprovació d'un altre pla de la Qualitat de l'Aire, va relatar la regidora delegada de Medi Ambient i Mobilitat.

El nou text, que es revisarà d'aquí a un any amb la intenció d'actualitzar-lo i millorar-lo, deixa exempts de les restriccions de circulació els vehicles d'alta ocupació, és a dir, aquells en què circulin tres o més passatgers, a més dels vehicles elèctrics, híbrids i de gas i les motocicletes.

La principal distinció respecte l'anterior és que es rebaixen els nivells de diòxid de nitrogen que activen els nivells de «preavís» (180 micrograms/m3 en dues estacions de la mateixa zona durant dues hores), «avís» (200 micrograms/m3) i «alerta», que es produeix quan tres estacions de mesurament detecten nivells superiors als 400 micrograms durant tres hores.