El Govern espanyol va decidir mantenir l'actual nivell d'alerta antiterrorista, el 4 dins d'una escala de 5, però amb el reforç de la vigilància en aeroports, un cop es va analitzar la situació després dels atemptats. Així ho va assegurar el ministre de l'Interior en funcions, Jorge Fernández Díaz, després de presidir la reunió de la comissió de seguiment del pacte antigihadista i la taula de valoració de l'amenaça juntament amb els màxims responsables de la lluita antiterrorista a Espanya. Fernández Díaz va justificar la decisió de mantenir el nivell actual, que comporta alt risc d'atemptat, i no elevar-ho al 5, que suposa risc «imminent» d'atemptat, encara que amb l'aplicació d'una sèrie de mesures «reforçades» i addicionals amb més seguretat en els aeroports. Una proposta «unànime» dels experts del CNI, Policia Nacional i Guàrdia Civil, després d'una «anàlisi profunda i detallada» de l'escenari actual. Així, es manté el nivell d'alerta 4, vigent des del 26 de juny. efe/ddg madrid

Els atemptats a Brussel·les han fet extremar i multiplicar la seguretat a la resta d'Europa, particularment als aeroports, per evitar qualsevol rèplica d'atacs terroristes.

A París, que recentment ha patit dos atacs terroristes, també es va reforçar la seguretat de l'aeroport Charles de Gaulle. El ministre francès de l'Interior, Bernard Cazeneuve, va anunciar que el gabinet de crisi del Govern va acordar desplegar a 1.600 policies i gendarmes addicionals al país, que està en estat d'emergència després dels atemptats del 13 de novembre de 2015, que van causar 130 morts i més de 300 ferits.

El desplegament d'aquests agents, segons va indicar al final de la reunió del gabinet de crisi, està destinat a reforçar el control de les fronteres i les infraestructures de transport aeri, marítim i ferroviari. En total, segons les seves dades, 220 punts són objecte de controls, 42 dels quals de forma «sistemàtica i permanent», i des de fa quatre mesos s'han controlat sis milions de persones i s'ha impedit l'entrada al territori nacional a 10.000 individus.

El Govern francès va assenyalar que l'accés a les zones comunes de les infraestructures de transport, on patrulles militars ajuden els agents ja desplegats, només es permetrà a les persones amb bitllet i/o amb un document d'identitat. «Aquests últims esdeveniments mostren la importància d'engegar al més aviat possible les peticions efectuades a la Unió Europea per reforçar la coordinació i la lluita antiterrorista», va dir Cazeneuve.

Entre elles, que Europa es doti d'un registre de dades de passatgers (PNR), que reforci les modalitats de control en el si de l'espai Schengen, que els fitxers sobre criminals es connectin al sistema d'informació Schengen i que una task force de lluita contra els documents falsificats pugui intervenir «sense demora».

Pel que fa a Alemanya, es va reforçar la seguretat de l'aeroport de Frankfurt, ja que és la instal·lació amb més trànsit de l'Europa continental. La policia alemanya va endurir els controls a l'aeroport, amb uns 2.500 agents més.

El titular d'Interior alemany, Thomas de Maiziére, va informar, poc després dels atemptats de Brussel·les, que s'havien pres mesures especials en fronteres, aeroports i estacions de ferrocarril, davant l'evidència que els atemptats «no van ser atacs només contra Bèlgica, sinó contra tots nosaltres».

La companyia de ferrocarrils alemanya Deutsche Bahn (DB) va interrompre el servei de trens entre la ciutat d'Aquisgrà i Brussel·les, hores després de les explosions.

A Gran Bretanya els aeroports de Heathrow i Gatwick van reforçar els efectius de seguretat i, segons va explicar el cap de la secció antiterrorista de la policia, Mark Rowley, es va destinar més presència policial en «llocs sensibles», com el transport públic per «protegir i tranquil·litzar la població».

A Holanda, segons el servei antiterrorista holandès, es van destinar patrulles addicionals per part de la policia a l'aeroport de Schiphol (Amsterdam), a Rotterdam i a Eindhoven.

Els EUA extremen la seguretat

Els Estats Units van reforçar ahir la seguretat en els seus principals aeroports i metros després dels atemptats. A Washington, les autoritats del metro van informar a Twitter que no existeix cap amenaça específica o creïble però, com a mesura de precaució, van col·locar patrulles addicionals i augmentar els efectius que duen a terme inspeccions amb gossos entrenats per detectar explosius i drogues.

Nova York, considerat el principal objectiu potencial dels terroristes als Estats Units, va disposar de recursos addicionals contra les eventuals amenaces per tota la ciutat, sobretot a les àrees més concorregudes, mitjans de transport i ponts.