Els exàmens teòrics del permís de conduir contindran des de finals d'aquest any uns vídeos respecte als quals els aspirants seran preguntats sobre aspectes relacionats amb la percepció de riscos per veure si saben reaccionar bé davant els mateixos.

Es tracta d'una novetat que ha anunciat als periodistes per la directora general de trànsit, María Seguí, en el circuit del Jarama on ha participat en la presentació de l'acadèmia per a joves conductors Drivers' Academy RACE-Red Bull. "Des de la DGT estem treballant en aquesta percepció del risc de manera que l'examen teòric contindrà vídeos en els quals el candidat ha de demostrar que efectivament és capaç de reaccionar adequadament davant determinats riscos", ha explicat.

Seguí ha afegit que "de manera inicial ja existeixen vídeos demostratius de com seran aquestes preguntes a la pàgina web" de la Direcció general de trànsit. "D'aquí a uns mesos aquestes preguntes que són vídeos estaran integrades en la rutina de l'examen per ordinador que està implantat i n tota Espanya", ha insistit.

María Seguí ha comentat que es tracta de "generar una situació dinàmica en la qual hi ha una escena que dura uns segons en la qual passen coses diferents i després ve una sèrie de preguntes que permeten identificar si realment s'han reconegut tots els riscos que s'han plantejat".

En aquest context de modernització ha avançat que "els examinadors introduïran en el seu equipament de treball una tablet perquè tant la determinació de les rutes a seguir com l'anotació dels diferents errors que l'aspirant a conductor pugui fer quedin reflectits".

Ha agregat que també estarà a la vista de l'examinador la informació sobre les actituds psicofísiques del subjecte, etcètera i anotarà el resultat final de si ha aprovat o suspès per al seu corresponent enviament telemàtic. Encara que al seu judici el desitjable és que es doni el resultat de l'examen al moment de la prova ha dit que "quan l'examinador anticipa un cert risc perquè veu al subjecte més o menys agitat o nerviós o per la raó que consideri oportuna en aquests moments està exempt d'haver de dir aprovat o suspens". "Del que no està exempt és de donar explicacions", ha aclarit Seguí.

També ha estat preguntada per l'informe presentat pel RACE que reflecteix que un terç dels joves se sentirien insegurs per conduir una vegada que han aprovat el carnet. María Seguí ha assenyalat que el que li sorprèn és "fer aquest acte de reconeixement i alhora buscar l'autoescola més ràpida i més barata per fer les menys pràctiques possibles abans de l'examen".

María Seguí ha experimentat a l'acadèmia que ha presentat un simulacre de bolcada amb el cinturó de seguretat posat i ha recordat que ja havia bolcat quan tenia nou mesos en un viatge familiar amb els seus pares en el qual van tenir un accident en el qual van donar diverses voltes de campana.

També ha destacat la voluntat de la DGT d'informar de sobre quines autoescoles tenen millors resultats no solament d'aprovat sinó també de sinistralitat i d'infraccions de conductors en els primers sis mesos o en el primer any de permís de conduir.

De totes maneres ha recordat que l'edat mitjana dels morts en les carreteres espanyoles és de 49 anys i amb un permís de conduir de més de vint anys.