Gairebé el 80 per cent dels ciutadans hauria votat el mateix si hagués conegut els resultats de les eleccions del passat 20 de desembre, segons l'enquesta postelectoral del CIS, que estableix que un 62,8 per cent tenia decidit el seu vot força temps abans de la campanya. Un altre important percentatge, un 35,9 per cent, va decidir el sentit del seu vot durant la campanya electoral, tal com revela el baròmetre del Centre d'Investigacions Sociològiques -realitzat entre el 7 de gener i el 19 de març-, la publicació del qual va coincidir amb la dissolució de les Corts i la convocatòria d'eleccions el 26 de juny.

En l'enquesta destaca també que gairebé un 20 per cent (19,9) dels electors va dubtar a inclinar-se per un o diversos partits, i sobretot entre PP i Ciutadans (un 16,9 per cent) i entre PSOE i Podem (11,6%). Un 8,4% no sabia si votar Podem o Ciutadans i el 9,3 es va debatre entre triar la formació de Pablo Iglesias o Izquierda Unida, els dos partits que aquests dies negocien una coalició electoral per concórrer junts als propers comicis.

Crida l'atenció també la fidelitat dels electors a determinats partits, i de les quatre principals formacions és el PP el que sembla guanyar en nombre de fidels (només un 1,4 per cent dels seus votants hagués canviat el vot davant del 6,5 del PSOE i el 5,6 de Podem)

Del 78,4 per cent que es reafirma en el sentit del seu vot del desembre, el 95,2 per cent està disposat a votar de nou el PP, el 87,6 el PSOE, el 90,5 Podem i el 79,1 Ciutadans. En total són molt pocs els que haurien canviat de partit després del 20-D, i el 14,3 per cent dels votants de Ciutadans admet ara que hauria optat per una altra opció, igual que el 12,2 per cent dels electors de IU.

Vot per «convicció»

Diferents paràmetres de l'enquesta apunten que la influència de la campanya electoral no va ser determinant en el vot final: un 65,8 per cent assegura haver votat el seu partit per «convicció», un 24,6 per cent amb «certs dubtes» i el 8,7% reconeix que ho va fer perquè es tractava «del mal menor».

En paral·lel, un 62,8 per cent assenyala que tenia decidit el seu vot «bastant temps» abans de l'inici de la campanya electoral, encara que un gens menyspreable 35,9 per cent admet haver-ho decidit durant la campanya. I en campanya, l'enquesta del CIS demostra que la televisó «mana», ja que va ser el mitjà preferit per la majoria dels votants (68,3 per cent) per seguir els missatges dels partits polítics.

El baròmetre del CIS es va realitzar mentre els partits negociaven la possible formació de Govern i es va allargar fins després de la frustrada investidura del secretari general del PSOE, Pedro Sánchez. El CIS demanava una valoració dels líders polítics, rànquing que encapçala amb la millor puntuació el portaveu d'IU, Alberto Garzón, amb un 5,2, seguit per Albert Rivera (4,5), Pedro Sánchez (4,1), Pablo Iglesias (4) i Mariano Rajoy (4).