Les causes del sinistre de l'avió d'Egyptair al mar Mediterrani van seguir ahir sense desvetllar-se encara que l'aparell va emetre senyals de presència de fum al seu interior poc abans d'estavellar-se amb 66 persones a bord. Aquests missatges no permeten de moment aclarir què va succeir dijous passat a l'Airbus A-320 que es va enlairar de París amb destinació al Caire, per la qual cosa s'espera que la troballa de les caixes negres i la seva anàlisi resolgui les causes del sinistre.

Alguns mitjans de comunicació van anunciar ahir la localització d'una de les caixes, però ni les autoritats egípcies ni les franceses van confirmar aquesta dada, que va ser desmentida a Efe per fonts pròximes a la investigació. Les operacions de recerca i de recuperació de peces a la Mediterrània es desenvolupen en una àrea d'aproximadament 65 quilòmetres de radi que, segons el president d'Egyptair, Safwat Moslem, podria ampliar-se si és necessari.

L'Armada egípcia ha trobat fins ara restes humanes, fragments de l'avió i objectes personals dels viatgers a uns 290 quilòmetres de la costa del país. Les primeres imatges difoses ahir pel Ministeri de Defensa egipci mostren parts de seients, dues armilles salvavides, un coixí, un cinturó, una bossa i una sabatilla.

No obstant això, en la jornada d'ahir va regnar el silenci entre les autoritats egípcies, que ni tan sols es van pronunciar sobre la presència de fum a l'avió. Aquest punt va ser confirmat per l'Oficina d'Investigació i Anàlisi (BEA) francesa, que està associada a les indagacions perquè l'avió es va muntar a França i es va enlairar des de l'aeroport parisenc Charles de Gaulle.

Un portaveu de la BEA va dir a Efe que "els sensors de l'aparell van emetre missatges que indicaven que hi havia fum a la cabina poc abans que s'interrompessin les comunicacions". Aquests missatges s'emeten de forma automàtica a través del sistema ACARS que, segons la web The Aviation Herald, va mostrar que a les 2.26 hora local (00.26 GMT) es va detectar fum al bany de l'avió i només un minut després en els sistemes electrònics.

Tanmateix, el portaveu va insistir que, tot i que aquests missatges indiquen que hi va haver foc, no es poden treure conclusions i fins que no es trobin les restes de l'avió "serà impossible determinar les causes que van provocar l'accident". Tampoc va voler anticipar conclusions el ministre francès d'Exteriors, Jean-Marc Ayrault, que es va reunir ahir a París amb familiars d'algunes de les víctimes i va assegurar: "Examinarem totes les hipòtesis i no en primem cap de moment".

La nau va desaparèixer dels radars quan ja portava entre 10 i 15 milles a l'espai aeri egipci, i va perdre altitud a gran velocitat efectuant dos girs bruscos. Va poder tractar-se d'un incendi en els sistemes elèctrics de l'avió, segons pilots consultats per Efe, que van indicar que, encara que una emergència de foc i fum no té per què implicar la caiguda de l'avió, és una de les més perilloses i difícils de controlar. Els pilots consideren que la pèrdua de comunicació amb els radars es va poder deure al fet que el foc danyés el sistema de comunicació transponder-encara que això no justifica la manca de contacte amb els controladors.

Des de que l'A-320 va desaparèixer dels radars s'ha especulat amb la possibilitat que es tractés d'un atemptat terrorista, com el que va costar la vida als 224 ocupants d'un avió rus l'octubre passat a la península egípcia del Sinaí. Cap grup terrorista ha reivindicat però l'enderrocament de l'aparell d'Egyptair, en què viatjaven 56 passatgers, 30 d'ells egipcis i 15 francesos, set membres de la tripulació i 3 efectius de seguretat.