Suïssa estrena el túnel més llarg del món

La via ferroviària té 57,1 quilòmetres i està pensada perquè diàriament hi passin 325 trens de càrrega i passatgers

02.06.2016 | 10:40
Suïssa estrena el túnel més llarg del món

El nou túnel ferroviari de base de Sant Gotard, situat en el sud de Suïssa, batrà dos rècords simultàniament: el de més llarg i el de més profund del món.

El túnel té una longitud de 57,1 quilòmetres i una profunditat màxima per sota de la roca de 2.300 metres, una proesa tècnica que va requerir 17 anys de treballs.

La màquina perforadora que es va utilitzar per realitzar el túnel és tan llarga com quatre camps de futbol junts, i pràcticament la totalitat dels 28,2 milions de tones de pedra excavada s'han pogut reutilitzar. Una part va ser transformada en formigó per al propi túnel i una altra va servir per a la realització d'altres obres a la mateixa regió. Per al nou túnel es van instal·lar 290 quilòmetres de via i 380.000 travesses, entre altres elements.

Les obres van ocupar 2.400 obrers repartits en tres torns durant les 24 hores del dia i set dies per setmana, els quals van haver de suportar temperatures de fins a 50 graus centígrads sota la terra.

En total, considerant els passadissos i galeries de ventilació i de seguretat, l'extensió de l'obra és de 152 quilòmetres.

El nou passatge ferroviari permetrà la circulació diària de 325 trens, dels quals uns 260 podran ser de càrrega i 65 de passatgers.

Els primers podran aconseguir una velocitat màxima de 160 quilòmetres per hora, mentre que els segons circularan a una velocitat mitjana de 200 quilòmetres per hora, encara que podran arribar als 250 quilòmetres per hora.

La planificació ha inclòs la incorporació d'aquest túnel a la xarxa ferroviària europea de gran velocitat.

Aquesta nova via ferroviària addicional als existents túnels de Sant Gotard (un de circulació vial i un altre de circulació ferroviària) començarà a funcionar avui en període de prova, que inclourà recorreguts de rodatge, el pas dels primers trens comercials i d'aquells previstos com a part de les festivitats per la seva inauguració.

Des d'octubre de 2015 ja s'han efectuat 300 recorreguts de prova.

L'inici de l'explotació comercial plena està previst per a l'11 de desembre proper.

Com a comparació, el túnel de Sant Gotard de circulació vial, que uneix des de 1980 les localitats suïsses de Göschenen i Airolo a través dels Alps, té una longitud de 15 quilòmetres i és utilitzat cada any per cinc milions de cotxes i 900.000 camions.

Quant a l'antic túnel ferroviari, que s'estén per 17 quilòmetres i està operatiu des de 1882, el nou conducte discorre per sota d'ell.

El túnel de base de Sant Gotardo va ser ideat per primera vegada en 1947 per l'enginyer i planificador de transports suís, Carl Eduard Gruner, i la seva realització ha costat més de 12.000 milions de francs suïssos o prop d'11.000 milions d'euros

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Declaració d'Independència

 
Consultori

Puigdemont al Parlament

Carles Puigdemont pot declarar la independència aquesta tarda però no ha aclarit si serà simbòlica o efectiva - El Govern espanyol, amb el suport del PSOE i Cs, diu que està disposat a prendre «les mesures que calguin» per evitar que tiri endavant


Enllaços recomanats: Premis cinema