La Guàrdia Civil ha detingut avui 14 excàrrecs d'Adif, directors d'obra i responsables d'empreses contractistes de la línia de l'AVE acusats d'integrar una trama que presumptament va inflar factures en la construcció de l'estació a La Sagrera, fins a generar un sobrecost de 82 milions d'euros.

Segons han informat a Efe fonts pròximes al cas, l'operació, que s'ha iniciat cap a les 7 d'aquest matí, ha comportat 15 registres a les seus d'Adif a La Sagrera (Barcelona) i a l'estació de França de Barcelona, així com a les oficines de les UTE encarregades de les obres sospitoses i domicilis i despatxos professionals dels investigats a Barcelona i a Madrid.

La investigació, dirigida pel jutjat d'instrucció número 26 de Barcelona arran d'una querella del fiscal Anticorrupció Emilio Sánchez-Ulled, parteix de dues auditories -una interna i una altra d'externa- que Adif va portar al ministeri públic el 2014, després de detectar dobles mesuraments en el volum de tres obres vinculades a l'estació de l'AVE a La Sagrera.

El gestor d'infraestructures va denunciar a la Fiscalia que les constructores havien presentat reiteradament certificacions d'obra amb uns imports molt superiors als treballs realitzats en la construcció de la plataforma de l'AVE al tram entre la Sagrera i el Nus de la Trinitat, així com de l'estructura i els accessos a l'estació de la Sagrera.

Precisament, la construcció de l'estació, una de les principals inversions en infraestructures a Barcelona i que està previst inaugurar el 2020, va ser paralitzada per Adif arran de la seva investigació, sense que encara s'hagin reprès.

La jutge atribueix als presumptes membres de la trama corrupta els delictes de malversació de cabals públics, falsedat documental i prevaricació i investiga si els responsables de validar les obres inflades van rebre suborns a canvi de permetre els sobrecostos, pel que se'ls podria acusar també d'un delicte de suborn.

Per aquest motiu, la magistrada ha ordenat a la Guàrdia Civil que en els registres practicats avui busqui diners en efectiu, així com proves de regals o viatges pagats per la suposada trama corrupta perquè se'ls permetés facturar per treballs no realitzats.

Entre els detinguts figuren Jaime G.G., exdirector d'Obres d'Adif, i Rafael R., exdirector d'alta velocitat de la zona nord-oest de l'AVE, que ja van ser arrestats al maig del 2014 en una altra operació similar dirigida pel jutjat d'instrucció número 9 de Barcelona.

En aquella operació del 2014, que va motivar la destitució dels dos càrrecs com a responsables de les obres de l'AVE, van ser detingudes una desena de persones -entre elles també empresaris- acusats igualment d'alterar els mesuraments tècnics per causar sobrecostos en els treballs executats en una part del tram de la línia d'alta velocitat entre la Sagrera i el Nus de la Trinitat.

El Ministeri de Foment va adjudicar el 2010 les obres de construcció de les estructura de l'estació de la Sagrera a una UTE integrada per l'empreses Dragados, Acciona, Comsa i Acsa, per 365 milions d'euros, i els accessos a la mateixa a una UTE conformada per Rubau, Copisa, FCC i Ferrovial per uns altres 222 milions.

L'altra obra sota sospita va ser adjudicada el 2008 a una UTE integrada per Acciona i Copisa, amb un pressupost de 177 milions d'euros, per construir la plataforma de l'AVE en el sector de Sant Andreu, entre la Sagrera i el Nus de la Trinitat.

Els retards en la construcció de l'estació de l'AVE a La Sagrera han estat objecte de reiterades crítiques per part de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, que van saber de la denúncia presentada per Adif el passat 7 de juny, en el consell d'administració de les obres, que feia tres anys que no es reunia.

Precisament, l'Ajuntament de Barcelona ha anunciat avui que, una vegada tingui tota la informació relativa a la investigació judicial, valorarà si exerceix accions legals en la causa oberta i ha exigit que es convoqui de forma urgent les administracions implicades en el projecte per analitzar les conseqüències que pugui comportar l'operació d'avui.

El secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, va anunciar el passat 7 de juny que les obres de l'estació es reprendrien com més aviat millor, tot i que encara s'estan ultimant els tràmits burocràtics necessaris per tornar-les a posar en marxa.