El tren que va descarrilar divendres passat a la localitat de Pontevedra de O Porriño circulava a 118 quilòmetres per hora en una via secundària per la qual estava limitat a anar a 30 quilòmetres per hora, segons van confirmar tècnics presents a l'acte celebrat en seu judicial. Així es desprèn de l'anàlisi d'una «caixa negra» del comboi els resultats de la qual han estat aportats per tècnics al Jutjat de O Porriño, que investiga les causes de l'accident en què van morir quatre persones i van resultar ferides mig centenar.

El maquinista, de nacionalitat portuguesa, que està entre els morts, va rebre i va demostrar haver rebut (prement un botó) dos avisos L1, que signifiquen necessitat de moderar la velocitat.

Pèrits designats per la Xunta, la firma de gestió ferroviària Adif i les empreses Renfe i Comboios de Portugal, que operaven la línia entre Vigo i Porto, van acudir al Jutjat per explicar les dades recollides de les anàlisis d'una de les dues caixes, així com tècnics de la comissió d'investigació d'accidents ferroviaris, dependent del Ministeri de Foment.

El pèrit designat per la Xunta, Juan Carlos Carballeira, va destacar que de les caixes negres del tren Celta sinistrat divendres, una instal·lada per Renfe i una altra per Comboios de Portugal, s'han pogut extreure «dades rellevants». Aquestes registren les velocitats del comboi, les distàncies i els senyals, així com les comunicacions a través del tren terra amb el lloc de comandament d'Orense. Fonts tècniques van aclarir que del bolcat de les dades de les caixes no s'infereix que hi hagués fallades tècniques ni de senyalització.

El tren Celta, que realitza el recorregut Vigo-Porto, va descarrilar en els voltants de l'estació de O Porriño en un tram recte, i en el seu recorregut es va emportar diversos pals fins a acabar impactant contra la base d'una torre d'electricitat.

Van morir a l'instant el maquinista, de nacionalitat portuguesa, l'interventor i un maquinista en pràctiques, tots dos gallecs, i un turista nord-americà, i van resultar ferits 27 espanyols, 8 nord-americans, 3 portuguesos, 3 alemanys, 2 brasilers, 2 uruguaians, 2 argentins, 1 xilè i 1 filipí.