La Defensora del Poble, Soledad Becerril, va alertar en el seu Informe Anual 2016 que les trucades efectuades al 016 -número de telèfon per demanar ajuda en casos de violència de gènere- no queden reflectides a la factura telefònica, però sí gravades als registres dels telèfons fixos o mòbils des dels quals s'estableix la comunicació. Així s'inclou en el balanç anual de la institució, en què es reflecteix que les queixes van baixar un 7,5% el 2016 fins a les 16.485, mentre que van augmentar un 17,8% les recomanacions, suggeriments i recordatoris de deures legals a les administracions, que van sumar 1.771.

Entre els assumptes que han despertat més inquietud a la ciutadania, Becerril va destacar la lentitud de l'administració de justícia, els problemes fiscals, els talls de subministrament elèctric, els temps d'espera per a operacions quirúrgiques, el vot dels discapacitats, els sorolls a les grans capitals, la contaminació atmosfèrica i els problemes d'habitatge.

La defensora va portar el seu document a la presidenta del Congrés, Ana Pastor, i al president del Senat, Pío García-Escudero, i va recordar que la institució triga una mitjana de 28 dies a respondre als ciutadans i 48 en emetre una resolució després rebre resposta administrativa.

La institució del Defensor del Poble va incrementar en un 67% les seves actuacions d'ofici fins a arribar als 872 expedients i va tramitar 39 sol·licituds de recurs d'inconstitucionalitat, un 20,4% menys que el 2015.